Avgifter, taxor, för stadsbyggnads- och lantmäterikontoret
Från och med första (1) februari 2023 gäller nya avgifter, taxor och de justeras/uppdateras varje år. Om du har ett påbörjat ärende gäller den taxa som uppgavs i samband med att ditt ärende startade. Kontakta din handläggare om du är osäker på vad som gäller.
Taxan som gällde fram till och med 31 januari 2023 hittar du här på webben.
Administrativa rutiner
För att en överenskommelse om fast pris ska komma till stånd krävs att det finns möjlighet att göra en bedömning om arbetets omfattning och kostnader. Överenskommelse om fast pris ska dokumenteras. Vid stora belopp eller i övrigt osäkra förhållanden bör skriftligt anbud och skriftlig acceptans tillämpas. Överenskommelsen ska godtas av samtliga som bedöms bli betalningsskyldiga.
Avgift enligt denna taxa betalas av sökanden/beställaren mot faktura när denne tagit emot stadsbyggnadsnämndens beslut, beställd handling levererats, uppdraget är färdigt eller att avgift tas ut som förskott. Betalning av avgift ska ske till nämnden inom den tid som anges i faktura. Delfakturering kan ske. Betalning av planavgift enligt avtal ska ske enligt de villkor som anges i avtalet. Betalas inte avgift vid den förfallodag som anges i fakturan utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) från förfallodagen tills betalning sker.
Varje beslut om debitering ska förses med information om hur man överklagar. Nämndens beslut om debitering kan överklagas, se 13 kap. 3 samt 8-9 §§ PBL samt 42 § förvaltningslagen (2017:900) (FL). Överklagan ska lämnas in till nämnden som fattat beslutet. Överklagan ska ha inkommit inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet.
Nämnden prövar om skrivelsen med överklagandet har kommit in i rätt tid. Om överklagan inte avvisas, överlämnas den till länsstyrelsen beträffande ärenden om bygglov med flera och för planavgifter till mark- och miljödomstolen, som har rätt att pröva överklagandet, som första instans.
Åtgärder som debiterats men inte utförts återbetalas om sökanden så begär och endast under förutsättning att det är omständigheter som sökanden inte rår eller kunnat rå över. Uttagen avgift återbetalas för beslut som upphävs av överprövande instans och där fått laga kraft. För planavgift enligt avtal gäller, utöver vad som anges i denna taxa, de villkor som anges i avtalet. För avgifter i byggärenden se kapitel 5 i denna taxa.
Ränta utgår inte på belopp som återbetalas respektive tilläggsdebiteras.
Mervärdesskatt utgår inte för avgifter i samband med myndighetsutövning och där undantag från skatteplikt följer av lag. I övriga fall utgår mervärdesskatt.
En administrativ avgift tas ut vid upplåtelse av allmän plats och för upplåtelser och upprättande av avtal som berör övrig kommunal mark (markköp/försäljning, arrenden, servitut, tomträtter och övriga nyttjanderätter).
Tabell 1a. Administrativa avgifter vid upplåtelse av allmän plats | Avgift (kr) |
---|---|
Kommersiella ändamål | 1500 kr |
Icke kommersiella ändamål, ideell föreningsverksamhet | 300 kr |
Tabell 1b. Administrativa avgifter (markköp/försäljning, arrenden , servitut, tomträtter och övriga nyttjanderätter). | Avgift (kr) |
---|---|
Juridiska personer och privatpersoner | 1500 kr |
Ideella föreningar och organisationer | 300 kr |
Avgiften beräknas utifrån den arbetstid som krävs för att utföra åtgärden och anges i kronor per timme. Minsta debiterbara tid är 0,5 timme. Avgiften varierar beroende på löneintervall. Mervärdesskatt tillkommer i de fall uppdragen inte rör myndighetsutövning.
Observera att den tidsersättning som gäller ärenden inom bygglov finns under rubriken Bygglov längre ner på sidan. För dessa ärenden finns en särskild tidsersättning per timme.
Avgiftsbestämning genom tidsersättning kan ske både när taxan hänvisar till tidsersättning eller när en åtgärd inte finns angiven i tabellerna eller om avgiften för åtgärden inte kan bestämmas utifrån tabellerna med ett rimligt resultat.
Tabell 1c. Löneintervall (månadslön), kronor | Avgift per timme |
---|---|
- 21 999 | 800 |
22 000-27 999 | 940 |
28 000-33 900 | 1 070 |
34 000-39 999 | 1 200 |
40 000-45 999 | 1 340 |
46 000- | 1 600 |
Tillägg för mätutrustning | 136 |
Bygglov
- Denna del av taxan innehåller avgifter för bygglov, marklov, rivningslov, förhandsbesked, ingripandebesked, villkorsbesked, anmälan samt strandskyddsdispens i samband med bygglovsansökan. Strandskyddsdispens handläggs enligt miljöbalken (1998:808) (MB). Alla avgifter anges i kronor.
- Vid areaberäkning utgår nämnden från mätreglerna enligt svensk standard (SS21054:2009). Arean anges i kvadratmeter (bruttoarea (BTA) och öppenarea (OPA)). Arean bestäms med den noggrannhet som inlämnade ritningar medger.
- Taxan för bygglovavdelningens ärenden utgår från en beräkning av den genomsnittliga handläggningstiden för de olika ärendetyperna och beroende på komplexitetsnivå, det vill säga om ärendet är planenligt, innebär en avvikelse, om det ligger utom planlagt område eller ligger inom ett kulturmiljöområde.
- Tidsuppskattningen skiljer sig också åt beroende på om ärendet kräver tekniskt samråd eller inte. Byggnadens storlek eller innehåll är inte avgörande för beräkningen av genomsnittliga handläggningstiden, dock har bygglovavdelningen valt att göra en viss differentiering avseende storlek på byggnad i de ärendegrupper som inte utgör en- eller tvåbostadshus med dess komplementbyggnader.
- Bygglovavdelningens genomsnittliga kostnad för en typ av besked, beslut eller handläggningen inom lov, anmälan och teknisk kontroll består till största delen av nedlagd tid. Den genomsnittliga tiden för en ärendetyp har sedan multiplicerats med handläggningskostnaden per timme för att leda fram till avgiften för ärendetypen.
- Avgiften för ett byggnadsprojekt är uppdelad i två delar, en del som täcker lov eller förhandsbesked, en annan del som täcker genomförandeskedet, det vill säga allt från startbesked till slutligt slutbesked. I ett lovärende tas avgift ut för lov och genomförandeskede efter beslut om lov, vilket innebär att avgift för startbesked till slutbesked tas ut i förskott. I ett anmälningsärende tas avgift ut först efter beslut om startbesked. Den summa som anges i tabellen är den totala summan för lov och genomförandeskedet.
- Avgiften för tidsbegränsat bygglov och bygglov av säsongskaraktär är densamma som för permanenta lov. Vid två eller flera åtgärder, adderas beloppen för respektive åtgärd, om inget annat anges.
- Om bygget inte genomförs innan bygglovet förfallit och startbesked inte har lämnats återbetalas den förskotterade avgiften för genomförandet om sökanden begär det. En sådan begäran ska göras tidigast då lovet förfaller och senast sex månader efter det att bygglovet förfallit. Ingen ränta betalas ut. Ingen del av avgift återbetalas om startbesked getts.
- För en ansökan gällande en åtgärd som innebär en förändring av motsvarande underlag, tillhörande ett tidigare beviljat, gällande lov, kan byggnadsnämnden om det är motiverat med avseende på arbetsinsatsen, reducera avgiften med 25 %, 50 % eller 75 %.
- För ärendetyper där en genomsnittlig kostnad inte är möjlig att bestämma, anges ”Timdebitering” i tillämplig taxetabell. Avgiften beräknas i detta fall genom att handläggningskostnaden per timme multipliceras med kommunens nedlagda tid för handläggningen av ärendet. Med nedlagd tid avses den sammanlagda tid som varje tjänsteman vid nämnden använt för inläsning av ärendet, kontakter med parter, samråd med experter och myndigheter, inspektioner, revisioner och kontroller i övrigt. Restid, beredning i övrigt i ärendet samt föredragning och beslut.
- Om ett ärende inte kan hänföras till en ärendetyp i taxetabellen utgår avgift grundad på kommunens nedlagda tid för handläggningen av ärendet. Avgiften beräknas i detta fall genom att handläggningskostnad per timme multipliceras med kommunens nedlagda tid för handläggning av ärendet.
- Avgift för handläggningen utgår även om ansökan avslås, avskrivs eller avvisas.
- Om en ansökan avslås, avskrivs eller avvisas tas avgift ut för de handläggningsåtgärder enligt tillämplig tidsuppskattning som sammanlagt vidtagits i ärendet.
Åtgärder som kräver bygglov
I ett lovärende tas avgift ut för lov och genomförandeskede efter beslut om lov, vilket innebär att avgift för genomförande tas ut i förskott. Avgifterna anges i kronor.
Komplexitetsnivån i nedanstående taxa definieras på följande sätt:
- Planenligt. Den föreslagna åtgärden överensstämmer med gällande detaljplan, gällande områdesbestämmelser, givet förhandsbesked eller sådana äldre planer som ska jämställas med områdesbestämmelser eller detaljplan.
- Avviker från detaljplan. Den föreslagna åtgärden innebär en avvikelse från gällande detaljplan, gällande områdesbestämmelser eller en äldre plan som ska jämställas med områdesbestämmelser eller detaljplan.
- Utanför planlagt område. Den föreslagna åtgärden ligger utanför område med detaljplan, områdesbestämmelser eller sådana äldre planer som ska jämställas med områdesbestämmelser eller detaljplan, och omfattas inte heller av ett tidigare givet förhandsbesked.
- Inom kulturmiljöområde. Fastigheten befinner sig inom ett område som är särskilt utpekat som värdefullt ur kulturmiljösynpunkt.
Tabell 2. Avgifter för bygglov och teknisk kontroll för en- och tvåbostadshus och komplementbyggnade
Tabellen visar avgifter för bygglov och teknisk kontroll för en- och tvåbostadshus och komplementbyggnader.
Ärendetyp | Avgift (kr) (lov och genomförande) | |
---|---|---|
Nybyggnad av ett en-eller tvåbostadshus. I ärendetypen ingåräven tillhörande lovpliktiga komplementbyggnader samt andra bygglovspliktiga och anmälningspliktiga åtgärder som ingår i samma ansökan som nybyggnaden av bostadshuset. Exempelvis garage, carport, växthus samt murar och plank. Markarbeten i anslutning till åtgärderna ingår. | Planenligt | 32 065 kr |
Nybyggnad av ett en-eller tvåbostadshus. I ärendetypen ingåräven tillhörande lovpliktiga komplementbyggnader samt andra bygglovspliktiga och anmälningspliktiga åtgärder som ingår i samma ansökan som nybyggnaden av bostadshuset. Exempelvis garage, carport, växthus samt murar och plank. Markarbeten i anslutning till åtgärderna ingår. | Avviker från detaljplan | 33 390 kr |
Nybyggnad av ett en-eller tvåbostadshus. I ärendetypen ingåräven tillhörande lovpliktiga komplementbyggnader samt andra bygglovspliktiga och anmälningspliktiga åtgärder som ingår i samma ansökan som nybyggnaden av bostadshuset. Exempelvis garage, carport, växthus samt murar och plank. Markarbeten i anslutning till åtgärderna ingår. | Utanför planlagt område | 33 390 kr |
Nybyggnad av fritidshus med högst två bostäder. I ärendetypen ingår även tillhörande lovpliktiga komplementbyggnader samt andra bygglovspliktiga och anmälningspliktiga åtgärder som ingår i samma ansökan som nybyggnaden av fritidshuset. Exempelvis garage, carport, växthus samt murar och plank. Markarbeten i anslutning till åtgärderna ingår. | Planenligt | 31 800 kr |
Nybyggnad av fritidshus med högst två bostäder. I ärendetypen ingår även tillhörande lovpliktiga komplementbyggnader samt andra bygglovspliktiga och anmälningspliktiga åtgärder som ingår i samma ansökan som nybyggnaden av fritidshuset. Exempelvis garage, carport, växthus samt murar och plank. Markarbeten i anslutning till åtgärderna ingår. | Avviker från detaljplan | 33 125 kr |
Nybyggnad av fritidshus med högst två bostäder. I ärendetypen ingår även tillhörande lovpliktiga komplementbyggnader samt andra bygglovspliktiga och anmälningspliktiga åtgärder som ingår i samma ansökan som nybyggnaden av fritidshuset. Exempelvis garage, carport, växthus samt murar och plank. Markarbeten i anslutning till åtgärderna ingår. | Utanför planlagt område | 33 125 kr |
Nybyggnad av komplementbyggnad med tekniskt samråd | Planenligt | 8 480 kr |
Nybyggnad av komplementbyggnad med tekniskt samråd | Avviker från detaljplan | 8 613 kr |
Nybyggnad av komplementbyggnad med tekniskt samråd | Utanför planlagt område | 8 613 kr |
Nybyggnad av komplementbyggnad, utan tekniskt samråd | Planenligt | 6 493 kr |
Nybyggnad av komplementbyggnad, utan tekniskt samråd | Avviker från detaljplan | 6 625 kr |
Nybyggnad av komplementbyggnad, utan tekniskt samråd | Utanför planlagt område | 6 625 kr |
Tillbyggnad, med tekniskt samråd. Inklusive ev. fasadändringar. I denna kategori återfinns även inglasade uterum. | Planenligt | 5 963 kr |
Tillbyggnad, med tekniskt samråd. Inklusive ev. fasadändringar. I denna kategori återfinns även inglasade uterum. | Avviker från detaljplan | 7 288 kr |
Tillbyggnad, med tekniskt samråd. Inklusive ev. fasadändringar. I denna kategori återfinns även inglasade uterum. | Utanför detaljplan | 7 288 kr |
Tillbyggnad, utan tekniskt samråd. Inklusive ev. fasadändingar. I denna kategori ingår skärmtak, farstukvist, inglasade uterum etcetera. | Planenligt | 4 638 kr |
Tillbyggnad, utan tekniskt samråd. Inklusive ev. fasadändingar. I denna kategori ingår skärmtak, farstukvist, inglasade uterum etcetera. | Avviker från detaljplan | 5 963 kr |
Tillbyggnad, utan tekniskt samråd. Inklusive ev. fasadändingar. I denna kategori ingår skärmtak, farstukvist, inglasade uterum etcetera. | Utanför detaljplan | 5 963 kr |
Fasadändring med tekniskt samråd. Måla om, byta material, byta dörrar eller fönster och liknande. Uppförande av balkong, takkupor, solpaneler etcetera. | Planenligt | 5 963 kr |
Fasadändring med tekniskt samråd. Måla om, byta material, byta dörrar eller fönster och liknande. Uppförande av balkong, takkupor, solpaneler etcetera. | Avviker från detaljplan | 6 625 kr |
Fasadändring med tekniskt samråd. Måla om, byta material, byta dörrar eller fönster och liknande. Uppförande av balkong, takkupor, solpaneler etcetera. | Inom kulturmiljöområde | 6 625 kr |
Fasadändring utan tekniskt samråd. Måla om, byta material, byta dörrar eller fönster och liknande. Uppförande av balkong, takkupor, solpaneler etcetera. | Planenligt | 4 638 kr |
Fasadändring utan tekniskt samråd. Måla om, byta material, byta dörrar eller fönster och liknande. Uppförande av balkong, takkupor, solpaneler etcetera. | Avviker från detaljplan | 5 300 kr |
Fasadändring utan tekniskt samråd. Måla om, byta material, byta dörrar eller fönster och liknande. Uppförande av balkong, takkupor, solpaneler etcetera. | Utanför planlagt område | 5 300 kr |
Väsentligt ändrad användning av hel eller del av byggnad (inklusive ändringar och fasadändringar). | Planenligt | 9 275 kr |
Väsentligt ändrad användning av hel eller del av byggnad (inklusive ändringar och fasadändringar). | Avviker från detaljplan | 9 938 kr |
Väsentligt ändrad användning av hel eller del av byggnad (inklusive ändringar och fasadändringar). | Utanför planlagt område | 9 938 kr |
Inreda ny bostad, inklusive inre ändringar och fasadändringar. | Planenligt | 6 625 kr |
Inreda ny bostad, inklusive inre ändringar och fasadändringar. | Avviker från detaljplan | 7 950 kr |
Inreda ny bostad, inklusive inre ändringar och fasadändringar. | Utanför planlagt område | 7 950 kr |
Per styck för nybyggnad av fler likartade en- eller tvåbostadshus utöver det första, i en och samma ansökan (gruppbebyggelse) | 7 950 kr |
Ny- och tillbyggnad
I ett lovärende tas avgift ut för lov och genomförandeskede efter beslut om lov, vilket innebär att avgift för genomförande tas ut i förskott.
Tabellen visar avgifter för bygglov och teknisk kontroll för andra anläggningar än byggnader.
Ärendetyp (bruttoarea BTA, öppenarea OPA) | Avgift (kr) | |
---|---|---|
Ny- och tillbyggnad 0-100 kvm (BTA+OPA), utan tekniskt samråd. | Planenligt | 12 120 kr |
Ny- och tillbyggnad 0-100 kvm (BTA+OPA), utan tekniskt samråd. | Avviker från plan | 18 200 kr |
Ny- och tillbyggnad 0-100 kvm (BTA+OPA), utan tekniskt samråd. | Untanför planlagt område | 18 200 kr |
Ny- och tillbyggnad 0-100 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Planenligt | 18 200 kr |
Ny- och tillbyggnad 0-100 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Avviker från plan | 24 250 kr |
Ny- och tillbyggnad 0-100 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Untanför planlagt område | 24 250 kr |
Ny- och tillbyggnad 101-500 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Planenligt | 24 250 kr |
Ny- och tillbyggnad 101-500 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Avviker från plan | 30 320 kr |
Ny- och tillbyggnad 101-500 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Untanför planlagt område | 30 320 kr |
Ny- och tillbyggnad 501-1000 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Planenligt | 30 320 kr |
Ny- och tillbyggnad 501-1000 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Avviker från plan | 42 550 kr |
Ny- och tillbyggnad 501-1000 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Untanför planlagt område | 42 550 kr |
Ny- och tillbyggnad 1001-1500 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Planenligt | 60 640 kr |
Ny- och tillbyggnad 1001-1500 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Avviker från plan | 78 820 kr |
Ny- och tillbyggnad 1001-1500 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Untanför planlagt område | 78 820 kr |
Ny- och tillbyggnad 1500-2000 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Planenligt | 78 820 kr |
Ny- och tillbyggnad 1500-2000 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Avviker från plan | 109 020 kr |
Ny- och tillbyggnad 1500-2000 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Untanför planlagt område | 109 020 kr |
Ny- och tillbyggnad 2001-4000 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Planenligt | 109 020 kr |
Ny- och tillbyggnad 2001-4000 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Avviker från plan | 139 680 kr |
Ny- och tillbyggnad 2001-4000 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Untanför planlagt område | 139 680 kr |
Ny- och tillbyggnad 4001-6000 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Planenligt | 139 680 kr |
Ny- och tillbyggnad 4001-6000 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Avviker från plan | 194 050 kr |
Ny- och tillbyggnad 4001-6000 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Untanför planlagt område | 194 050 kr |
Ny- och tillbyggnad 6001-8000 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Planenligt | 194 050 kr |
Ny- och tillbyggnad 6001-8000 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Avviker från plan | 257 280kr |
Ny- och tillbyggnad 6001-8000 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Untanför planlagt område | 257 280 kr |
Ny- och tillbyggnad 8001-11000 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Planenligt | 257 280 kr |
Ny- och tillbyggnad 8001-11000 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Avviker från plan | 303 500 kr |
Ny- och tillbyggnad 8001-11000 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Untanför planlagt område | 303 500 kr |
Ny- och tillbyggnad 11001-15000 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Planenligt | 303 500 kr |
Ny- och tillbyggnad 11001-15000 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Avviker från plan | 379 410 kr |
Ny- och tillbyggnad 11001-15000 kvm (BTA+OPA), med tekniskt samråd. | Untanför planlagt område | 397 410 kr |
Fasadändring med tekniskt samråd. Måla om, byta material, byta dörrar eller fönster och liknande som påverkar byggnadens utseende. Inklusive inglasning av balkonger, byte av balkongfront, takkupor, solpaneler etcetera. | Planenligt | 34 450 kr |
Fasadändring med tekniskt samråd. Måla om, byta material, byta dörrar eller fönster och liknande som påverkar byggnadens utseende. Inklusive inglasning av balkonger, byte av balkongfront, takkupor, solpaneler etcetera. | Avviker från plan | 39 750 kr |
Fasadändring med tekniskt samråd. Måla om, byta material, byta dörrar eller fönster och liknande som påverkar byggnadens utseende. Inklusive inglasning av balkonger, byte av balkongfront, takkupor, solpaneler etcetera. | Untanför planlagt område | 39 750 kr |
Fasadändring utan tekniskt samråd. Måla om,byta material, byta dörrar eller fönster och liknande som påverkar byggnadens utseende. Inklusive inglasning av balkonger, byte av balkongfront, takkupor, solpaneler etcetera. | Planenligt | 18 550kr |
Fasadändring utan tekniskt samråd. Måla om,byta material, byta dörrar eller fönster och liknande som påverkar byggnadens utseende. Inklusive inglasning av balkonger, byte av balkongfront, takkupor, solpaneler etcetera. | Avviker från plan | 23 850 kr |
Fasadändring utan tekniskt samråd. Måla om,byta material, byta dörrar eller fönster och liknande som påverkar byggnadens utseende. Inklusive inglasning av balkonger, byte av balkongfront, takkupor, solpaneler etcetera. | Untanför planlagt område | 23 850 kr |
Ändrad användning, med tekniskt samråd. Hela eller del av byggnad. | Planenligt | 49 025 kr |
Ändrad användning, med tekniskt samråd. Hela eller del av byggnad. | Avviker från plan | 55 650 kr |
Ändrad användning, med tekniskt samråd. Hela eller del av byggnad. | Untanför planlagt område | 55 650 kr |
Ändrad användning, utan tekniskt samråd. Hela eller del av byggnad. | Planenligt | 26 500 kr |
Ändrad användning, utan tekniskt samråd. Hela eller del av byggnad. | Avviker från plan | 33 125 kr |
Ändrad användning, utan tekniskt samråd. Hela eller del av byggnad. | Untanför planlagt område | 33 125 kr |
Tabellen visar bygglov och teknisk kontroll för andra anläggningar än byggnader.
Ärendetyp | Avgift (kr) |
---|---|
Anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentlig ändring av nöjesparker, djurparker, idrottsplatser, skidbackar med liftar, kabinbanor, campingplatser, skjutbanor, småbåtshamnar, friluftsbad, motorbanor och golfbanor. | Timdebitering: debiteras med minst 2 h plus nedlagd handläggningstid. |
Anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentlig ändring av upplag och materialgårdar. I denna kategori ingår även containrar. | Timdebitering: debiteras med minst 2 h plus nedlagd handläggningstid. |
Anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentlig ändring av tunnlar och bergrum som inte är avsedda för väg, järnväg, tunnelbana eller gruvdrift. | Timdebitering: debiteras med minst 2 h plus nedlagd handläggningstid. |
Anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentlig ändring av fasta cisterner och andra fasta anläggningar för kemiska produkter som är hälso- och miljöfarliga och för varor som kan medföra brand eller olyckshändelser. | Timdebitering: debiteras med minst 2 h plus nedlagd handläggningstid. |
Anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentlig ändring av radio- eller telemaster eller torn. | Timdebitering: debiteras med minst 2 h plus nedlagd handläggningstid. |
Anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentlig ändring av vindkraftverk som a) är högre än 20 meter över markytan b) placeras på ett avstånd från gränsen som är mindre än kraftverkets höjd över marken c) monteras fast på en byggnad, eller d) har en vindturbin med en diameter som är större än tre meter. | Timdebitering: debiteras med minst 2 h plus nedlagd handläggningstid. |
Småbåtsbrygga > 10 båtar (såväl ponton som fast anlagd). Nyanläggning såväl som ändring. | Timdebitering: debiteras med minst 2 h plus nedlagd handläggningstid. |
Kolonistuga | Timdebitering: debiteras med minst 2 h plus nedlagd handläggningstid. |
Anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentlig ändring av begravningsplatser. | Timdebitering: debiteras med minst 2 h plus nedlagd handläggningstid. |
Tabellen visar avgifter för bygglov och teknisk kontroll för andra anläggningar än byggnader, (murar, plank, parkeringsplatser utomhus och transformatorstationer).
Ärendetyp | Avgift (kr) | |
---|---|---|
Anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentlig ändring av murar, plank, bullerplank med tekniskt samråd. Inklusive eventuella markarbeten. | Planenligt | 6 625 kr |
Anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentlig ändring av murar, plank, bullerplank med tekniskt samråd. Inklusive eventuella markarbeten. | Avviker från detaljplan | 7 950 kr |
Anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentlig ändring av murar, plank, bullerplank med tekniskt samråd. Inklusive eventuella markarbeten. | Utanför planlagt område | 7 950 kr |
Anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentlig ändring av murar, plank, bullerplank utan tekniskt samråd. Inklusive eventuella markarbeten. | Planenligt | 5 963 kr |
Anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentlig ändring av murar, plank, bullerplank utan tekniskt samråd. Inklusive eventuella markarbeten. | Avviker från detaljplan | 7 288 kr |
Anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentlig ändring av murar, plank, bullerplank utan tekniskt samråd. Inklusive eventuella markarbeten. | Utanför planlagt område | 7 288 kr |
Anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentlig ändring av parkeringsplatser utomhus, med tekniskt samråd. Inklusive eventuella markarbeten. | Planenligt | 7 288 kr |
Anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentlig ändring av parkeringsplatser utomhus, med tekniskt samråd. Inklusive eventuella markarbeten. | Avviker från detaljplan | 8 613 kr |
Anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentlig ändring av parkeringsplatser utomhus, med tekniskt samråd. Inklusive eventuella markarbeten. | Utanför planlagt område | 8 613 kr |
Anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentlig ändring av parkeringsplatser utomhus, utan tekniskt samråd. Inklusive eventuella markarbeten. | Planenligt | 5 963 kr |
Anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentlig ändring av parkeringsplatser utomhus, utan tekniskt samråd. Inklusive eventuella markarbeten. | Avviker från detaljplan | 7 288 kr |
Anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentlig ändring av parkeringsplatser utomhus, utan tekniskt samråd. Inklusive eventuella markarbeten. | Utanför planlagt område | 7 288 kr |
Anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentlig ändring av transformatorstation. Inklusive eventuella markarbeten. | Planenligt | 7 288 kr |
Anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentlig ändring av transformatorstation. Inklusive eventuella markarbeten. | Avviker från detaljplan | 8 613 kr |
Anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentlig ändring av transformatorstation. Inklusive eventuella markarbeten. | Utanför planlagt område | 8 613 kr |
Ärendetyp | Avgift (kr) |
---|---|
Marklovpliktig åtgärd, med tekniskt samråd, Även schaktning och fyllning. | 7 950 kr |
Marklovpliktig åtgärd, utan tekniskt samråd. Även schaktning och fyllning | 5 963 kr |
Trädfällning (per träd) | 3 975 kr |
Tabellen visar avgifter för rivningslov och teknisk kontroll för åtgärder som kräver rivningslov.
Ärendetyp | Avgift (kr) |
---|---|
Åtgärder som kräver rivningslov, med tekniskt samråd | 8 613 kr |
Åtgärder som kräver rivningslov, utan tekniskt samråd | 7 288 kr |
Tabellen visar avgifter för lov för åtgärder som inte kräver lov (frivilliga lov).
Ärendetyp | Avgift (kr) |
---|---|
Åtgärd som inte kräver lov, där närliggande eller i princip motsvarande åtgärd finns i någon av taxans övriga tabeller. | I enlighet med tillämplig tabell |
Åtgärd som inte kräver lov, där närliggande eller i princip motsvarande åtgärd inte finns i någon av taxans övriga tabeller. | Timdebitering: debiteras med minst 2 h plus nedlagd handläggningstid |
Tabellen visar avgifter för förhandsbesked.
Ärendetyp | Avgift (kr) | |
---|---|---|
Förhandsbesked per tomt (positivt och negativt). | Planenligt | 14 575 kr |
Förhandsbesked per tomt (positivt och negativt). | Utanför planlagt område | 25 175 kr |
Ärendetyp | Avgift (kr) |
---|---|
Villkorsbesked | Timdebitering: debiteras med minst 2 h plus nedlagd handläggningstid |
Tabellen visar avgifter för förlängning av tidsbegränsade bygglov.
Ärendetyp | Avgifter (kr) |
---|---|
Förlängning av tidsbegränsat bygglov. | 5 963 kr |
Förlängning av tidsbegränsat bygglov för ändamål av säsongskaraktär. | 5 963 kr |
Ärendetyp | Avgift (kr) |
---|---|
Rivning av byggnad eller en del av en byggnad, med tekniskt samråd. | 6 625 kr |
Rivning av byggnad eller del av en byggnad, utan tekniskt samråd. | 5 300 kr |
Nybyggnad eller tillbyggnad som enligt 9 kap. 7 § PBL har undantagits från krav på bygglov, med tekniskt samråd. Exempelvis: en eller två takkupor. | 6 625 kr |
Nybyggnad eller tillbyggnad som enligt 9 kap. 7 § PBL har undantagits från krav på bygglov, utan tekniskt samråd. Exempelvis: en eller två takkupor. | 5 300 kr |
Större inre ombyggnation/ändring som kan påverka planlösning, brandskydd, konstruktion, ventilation, stambyte och installationer, med tekniskt samråd. | 11 925 kr |
Större inre ombyggnation/ändring som kan påverka planlösning, brandskydd, konstruktion, ventilation, stambyte och installationer, utan tekniskt samråd. | 6 625 kr |
Installation eller väsentlig ändring av hiss, med tekniskt samråd. | 5 963 kr |
Installation eller väsentlig ändring av hiss, utan tekniskt samråd. | 5 300 kr |
Installation eller väsentlig ändring av eldstad eller rökkanal, med tekniskt samråd. | 5 300 kr |
Installation eller väsentlig ändring av eldstad eller rökkanal, utan tekniskt samråd. | 3 975 kr |
Installation eller väsentlig ändring av anordning för ventilation, med tekniskt samråd. | 5 300 kr |
Installation eller väsentlig ändring av anordning för ventilation, utan tekniskt samråd. | 3 975kr |
Installation eller väsentlig ändring av anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad eller inom en tomt, med tekniskt samråd. | 5 300 kr |
Installation eller väsentlig ändring av anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad eller inom en tomt, med tekniskt samråd. | 4 638 kr |
Ändring av byggnad som väsentligt ändrar planlösningen, med tekniskt samråd. | 5 300 kr |
Ändring av byggnad som väsentligt ändrar planlösningen, utan tekniskt samråd. | 4 638 kr |
Ändring av byggnad som väsentligen ändrar eller påverkar bärande konstruktion, med tekniskt samråd | 5 963 kr |
Ändring av byggnad som väsentligen ändrar eller påverkar bärande konstruktion, utan tekniskt samråd. | 4 638 kr |
Ändring av byggnad som väsentligt påverkar brandskyddet i byggnaden, med tekniskt samråd. | 5 963 kr |
Ändring av byggnad som väsentligt påverkar brandskyddet i byggnaden, utan tekniskt samråd. | 4 638 kr |
Underhåll av byggnadsverk med särskilt bevarandevärde som omfattas av skyddsbestämmelser som har beslutat smed stöd av 4 kap. 16 § eller 42 § första stycket 5c PBL eller motsvarande äldre föreskrifter, med tekniskt samråd. | 5 963 kr |
Underhåll av byggnadsverk med särskilt bevarandevärde som omfattas av skyddsbestämmelser som har beslutat smed stöd av 4 kap. 16 § eller 42 § första stycket 5c PBL eller motsvarande äldre föreskrifter, utan tekniskt samråd. | 4 638 kr |
Nybyggnad eller väsentlig ändring av ett vindkraftverk, med tekniskt samråd. | 15 900 kr |
Nybyggnad eller väsentlig ändring av ett vindkraftverk, utan tekniskt samråd. | 7 950 kr |
Uppförande eller tillbyggnad av sådan komplementbyggnad som avses i 9 kap. 4 a§ PBL, med tekniskt samråd. (attefallshus i form av komplementbyggnad) | 5 963 kr |
Uppförande eller tillbyggnad av sådan komplementbyggnad som avses i 9 kap. 4 a§ PBL, utan tekniskt samråd. (attefallshus i form av komplementbyggnad) | 5 300 kr |
Uppförande eller tillbyggnad av sådant komplementbostadshus som avses i 9 kap. 4 a § PBL, med tekniskt samråd. (attefallshus i form av komplementbostadshus). | 8 613 kr |
Uppförande eller tillbyggnad av sådant komplementbostadshus som avses i 9 kap. 4 a § PBL, utan tekniskt samråd. (attefallshus i form av komplementbostadshus). | 6 625 kr |
Ändring av sådan komplementbyggnad som avses i 9 kap. 4 a § PBL så att den blir ett sådant komplementbostadshus som avses i 9 kap. 4a § PBL, med tekniskt samråd. (ändring av attefallshus i form av komplementbyggnad till attefallshus i form av komplementbostadshus). | 5 963 kr |
Ändring av sådan komplementbyggnad som avses i 9 kap. 4 a § PBL så att den blir ett sådant komplementbostadshus som avses i 9 kap. 4a § PBL, med tekniskt samråd. (ändring av attefallshus i form av komplementbyggnad till attefallshus i form av komplementbostadshus). | 5 300 kr |
Göra en sådan anmälningspliktig tillbyggnad som avses i 9 kap. 4b § 1 st 1 PBL, med tekniskt samråd. | 5 963 kr |
Göra en sådan anmälningspliktig tillbyggnad som avses i 9 kap. 4b § 1 st 1 PBL, utan tekniskt samråd. | 5 300 kr |
Bygga en sådan anmälningspliktig takkupa som avses i 9 kap. 4b § 1 st 2 PBL, med tekniskt samråd (attefallstakkupa). | 5 963 kr |
Bygga en sådan anmälningspliktig takkupa som avses i 9 kap. 4b § 1 st 2 PBL, utan tekniskt samråd (attefallstakkupa). | 5 300 kr |
Sådan anmälningspliktig inredning av ytterligare en bostad som avses i 9 kap. 4c § PBL, med tekniskt samråd. | 5 963 kr |
Sådan anmälningspliktig inredning av ytterligare en bostad som avses i 9 kap. 4c § PBL, utan tekniskt samråd. | 5 300 kr |
Tabellen visar avgifter för strandskyddsdispens.
Ärendetyp | Avgift (kr) |
---|---|
Strandskyddsdispens, ianspråktagen tomt. | 5 300 kr |
Strandskyddsdispens, nyetablering | 9 938 kr |
Tillsyn strandskydd enligt miljöbalken. Avser både efter anmälan och egeninitierad. | Timdebitering: debiteras med 2 h plus nedlagd handläggningstid. Avgift tas inte ut för handläggning av obefogade klagomål eller handläggning som föranleds av att ett beslut överklagas. Polisanmälan för brott mot strandskyddet debiteras med 1 h. |
Ärendetyp | Avgift (kr) |
---|---|
Ingripandebesked | Timdebitering: debiteras med 2 h plus nedlagd handläggningstid. |
Extra platsbesök, utöver det första, per styck. | 2 650 kr |
Andra tids- eller kostandskrävande åtgärder. | Timdebitering: debiteras med 2 h plus nedlagd handläggningstid. |
Avslag. | Avgift tas ut för nedlagt arbete i enlighet med tidsuppskattningen för tillämplig ärendetyp. |
Avskrivning. | Avgift tas ut för nedlagt arbete i enlighet med tidsuppskattningen för tillämplig ärendetyp. |
Avvisning. | Avgift tas ut för nedlagt arbete i enlighet med tidsuppskattningen för tillämplig ärendetyp. |
I ett lovärende tas avgift ut för lov och genomförandeskede efter beslut om om lov, vilket innebär att avgift för genomförande tas ut i förskott. Avgifterna anges i kronor.
Åtgärdstyp | Avgift (kr) |
---|---|
Sätta upp, flytta eller väsentligt ändra en skylt eller ljusanordning med liten omgivningspåverkan. Markskylt, markvitrin, pylon. | 5 300 kr |
Sätta upp, flytta eller väsentligt ändra en skylt eller ljusanordning med stor omgivningspåverkan. Markskylt, markvitrin, pylon. | 7 950 kr |
Ytterligare en skylt eller ljusanordning på samma fastighet, utöver den mest tidskrävande, i ansökningar som omfattar flera skyltar eller ljusanordningar. | 1 325 kr |
Ytterligare en skylt eller ljusanordning på annan fastighet, utöver den mest tidskrävande, i ansökningar som omfattar flera skyltar eller ljusanordningar. | 1 325 kr |
En nybyggnadskarta innehåller fastighetsgränser, höjder, befintliga byggnader, planinformation och anslutningspunkter. En nybyggnadskarta krävs om stadsbyggnadsnämnden anser det nödvändigt. Nämnden kan ange riktlinjer för när nybyggnadskarta ska upprättas. Avgifterna anges i kronor.
Utstakning
Utstakning kan utföras av kommunens personal eller annan med verifierad mätteknisk kunskap som byggherren föreslår. För utstakning debiteras tidsersättning. Mervärdesskatt om 25 procent tillkommer.
Lägeskontroll
Lägeskontroll kan krävas för ny- och tillbyggnader större än eller lika med 50 m2. För lägeskontroll debiteras tidsersättning. Mervärdesskatt om 25 procent tillkommer.
Gränsutvisning
Vid en gränsutvisning görs tillfälliga markeringar som visar fastighetsgränsens sträckning. Gränsutvisning är ingen förrättningsåtgärd och är inte rättsligt bindande.
För gränsutvisning debiteras tidsersättning. Mervärdesskatt om 25 procent tillkommer.
Ärendetyp | Avgift (kr) |
---|---|
Enbostadshus/enstaka byggnad oavsett tomtyta | 8 890 kr |
Övriga byggnader; sammanbyggda enbostadshus, flerfamiljshus samt alla övriga byggnader och anläggningar. Tomtyta mindre eller lika med 1 999 m2 | 8 890 kr |
2 000–4 999 m2 | 14 750 kr |
5 000–9 999 m2 | 20 710 kr |
10 000–15 000 m2 | 26 660 kr |
Tomtyta större än 15 000 m2 | tidsersättning |
Nybyggnadskarta eller särskilda kompletteringar utanför primärkartområdet | tidsersättning |
Granskning av nybyggnadskarta | 590 kr |
Komplettering av nybyggnadskarta | 2 380 kr |
Förhandskopia alternativt preliminär nybyggnadskarta | tidsersättning |
Övriga åtgärder | tidsersättning |
Detaljplaner och områdesbestämmelser
Allmänt
- Stadsbyggnadsnämndens kostnader för att ta fram detaljplaner och områdesbestämmelser ska ersättas av den som har nytta av planen. Kostnaden kan variera beroende på arbetets art, komplexitet och omfattning. Kostnaden ersätts normalt genom avgift enligt avtal med en beställare. För gällande planer som inte betalats genom avtal ska planavgift betalas av den som söker bygglov för åtgärder enligt planen. Planavgift tas inte ut för nybyggnad av komplementbyggnad i separat ärende mindre än 50 m2.
- Planavgift tas ut i förskott och slutregleras vid beslut om att planen antas, ändras eller upphävs. Vid större byggrätter och i större planärenden kan kostnaden delas upp i två till tre delbetalningar. För plan där avgift inte slutreglerats vid beslut om antagande tas avgift ut senast vid beslut om bygglov.
- Planavtal tecknas med intressenter för att specificera betalningsvillkor och parternas åtagande i övrigt.
- I planer som annan än kommunen helt eller delvis har utfört och bekostat reduceras planavgiften.
- Tidsersättning debiteras i ärenden, som inte går att definiera enligt ovan, till exempel där intressenten eller sökanden erhåller annan nytta än möjlighet till lov som kan mätas enligt standard för bruttoarea (BTA) eller öppenarea (OPA).
- Stadsbyggnadsnämnden har rätt att besluta om att öka eller sänka avgifterna om det finns särskilda skäl.
Planprogram
Om kommunen bedömer att det behövs ett planprogram för att underlätta planarbetet, ska stadsbyggnadsnämndens självkostnad för detta läggas till planavgiften. Om ett sådant program har upprättats i förväg ska kostnaden läggas till planavgiften endast om programmet fortfarande är aktuellt och innebär att planarbetet underlättas. Om programmet avser ett större område än planen omfattar och det behövs för flera detaljplaner inom programområdet ska kostnaden för program anpassas efter den nytta fastighetsägarna har för respektive planområde och vad som är skäligt.
Positiva besked debiteras med 100 procent enligt ärendekategorier nedan. Negativa besked debiteras med 60 procent.
Avgiften för planbesked avräknas till hälften vid tecknade av planavtal.
Tabellen visar avgift för enkel åtgärd.
Planbesked enkel åtgärd | Avgift (kr) |
---|---|
Med enkel åtgärd avses projekt
Eventuellt planarbete kan antas vara möjligt | 10 460 kr |
Tabellen visar avgift för medelsvår åtgärd.
Planbesked medstor åtgärd | |
---|---|
Med medelstor åtgärd avses projekt som | 15 690 kr |
Tabellen visar avgift för stor åtgärd.
Planbesked stor åtgärd | |
---|---|
Med stor åtgärd avses projekt som
Ärenden som kan antas innebära | 10 procent av 31 370 kr |
Nya planer
Planavgift utgår för nya planer. Avgift för planbesked, grundkarta och fastighetsförteckning ingår inte i planavgiften. Avgiften anges i kronor och area i kvadratmeter (bruttoarea + öppenarea).
Nya planer | Avgift (kr) |
---|---|
Byggnader och anläggningar inklusive bygglovspliktiga komplementbyggnader som exploatören vill få prövat i planläggningen. | |
0–49 | 32 680 kr |
50–129 | 49 000 kr |
130–199 | 65 340 kr |
200–299 | 81 680 kr |
300–499 | 114 350 kr |
500–799 | 163 350 kr |
800–1 199 | 212 360 kr |
1 200–1 999 | 294 030 kr |
2 000–2 999 | 375 700 kr |
3 000–3 999 | 457 380 kr |
4 000–4 999 | 522 720 kr |
5 000–5 999 | 588 050 kr |
6 000–7 999 | 694 230 kr |
8 000–9 999 | 816 750 kr |
Från 10 000 m2 | +8 150 kr/1 000 m2 |
Gällande planer
Planavgifter tas ut för planer där fastighetsindelningsbestämmelser införs eller upphävs i syfte att tillåta en förändrad fastighetsindelning i ett område.
I de fall planavgiften inte reglerats genom planavtal tas avgift ut i samband med bygglov och senast vid beslut om startbesked. Planavgift tas endast ut i samband med bygglovspliktiga åtgärder. Planavgift tas inte ut om bygglov har lämnats i strid med plan (9 kap. 31 § PBL) eller vid tidsbegränsat bygglov (9 kap. 33 § PBL). Planavgift kan dock debiteras om det lämnade bygglovet medges med en liten avvikelse från planen (tolkningsutrymmet).
Avgiften anges i kronor och area i kvadratmeter (bruttoarea + öppenarea).
Gällande planer | Nybyggnad avgift (kr) | Tillbyggnad avgift (kr) |
---|---|---|
Byggnader och anläggningar inklusive bygglovspliktiga komplementbyggnader. Gäller nybyggnad och tillbyggnad. | ||
0–49 | 32 680 kr | 14 000 kr |
50–129 | 49 000 kr | 21 000 kr |
130–199 | 65 340 kr | 28 000 kr |
200–299 | 81 670 kr | 35 000 kr |
300–499 | 114 350 kr | 49 000 kr |
500–799 | 163 350 kr | 70 010 kr |
800–1 199 | 212 360 kr | 91 010 kr |
1 200–1 999 | 294 030 kr | 126 010 kr |
2 000–2 999 | 375 710 kr | 161 010 kr |
3 000–3 999 | 457 380 kr | 196 020 kr |
4 000–4 999 | 522 720 kr | 224 020 kr |
5 000–5 999 | 588 050 kr | 252 030 kr |
6 000–7 999 | 694 230 kr | 297 530 kr |
8 000–9 999 | 816 750 kr | 350 030 kr |
Från 10 000 m2 | +8 150 kr/1 000 m2 | +3 500 kr/1 000 m2 |
Övriga planavgifter
Övriga planavgifter | Avgifter (kr) |
---|---|
Områdesbestämmelser | tidsersättning |
Planprogram | tidsersättning |
Upphävande av fastighetsindelningsbestämmelser (äldre fastighetsplan, tomtindelningsbestämmelser) Förenklat planförfarande (5 kap. 38 c § PBL). Inga andra bestämmelser ändras. En eller ett fåtal fastigheter. | tidsersättning |
Nyttjanderätt, försäljning och övriga uppdrag
Uppdrag kan omfatta vitt skilda områden inom verksamheten. Omfattningen kan vara större eller mindre men kräver normalt någon form av utredningsinsats. Avgiftsuttaget baseras i huvudsak på privaträttslig grund.
Sundsvalls kommuns geografiska information är upphovsrättsskyddat. Vid användning av kommunens kartor som underlag för annan information, kartframställning, projektering, exploatering med mera ska nyttjanderättsavgift erläggas. Nyttjanderättsavgiften begränsas till endast det projekt som avses vid tillfället. Om vidare nyttjande är aktuellt ska beställaren betala för ytterligare nyttjande såvida inte annat avtalats. Nyttjanderätten får inte överlåtas till annan användare utan överenskommelse med kommunen.
Vid kontinuerligt nyttjande av primärkarta upprättas normalt avtal med respektive användare (geodataavtal) eller vid nyttjande av andra kartverk (licensavtal). Även vid större beställningar eller beställningar av digital bas för nyttjande kan avtal tecknas.
För annan än i tabellerna angiven information tillämpas anbudsförfarande.
Avgift tas ut dels för rätten att använda materialet, dels för arbetet med att ta fram materialet. Mervärdesskatt tillkommer: 6 procent vad gäller tryckta och kopierade produkter och 25 procent för databasuttag.
Rätten att använda, så kallad nyttjanderätt, av digital primärkarta/baskarta
Minsta avgift är 1360 kronor. Arean mäts i hektar. Avgiften anges i kronor.
Areal | 0-10 ha | 11-100 ha | 101-500 ha |
---|---|---|---|
Tätbebyggelse | 1 360 | 313 | 157 |
Grundkarta/aktualiserad primärkarta Vid inmätning tillkommer timersättning för personal enligt tabell 1 som anges i början på webbplatsen, se ovan | 1 360 | 313 | 157 |
3D stadsmodell digital | |||
Byggnader med takkonstruktion | 377 | ||
Byggnadskuber | 271 | ||
Terrängmodeller, ytor | 324 | ||
Höjdgitter | 271 |
Nyttjande av andel information i primärkartan/baskartan
Innehåll | Informationsandel (procent) |
---|---|
Fastigheter | 30 |
Byggnader och övriga topografiska objekt | 30 |
Höjder och stomnät | 20 |
Vägar, vägdetaljer, järnvägar | 20 |
All information | 100 |
Snedbild/fotografi
Avgiften anges i kronor.
Snedbild/fotografi, per styck | Avgift |
---|---|
Kommersiellt bruk (digital bild) | 1040 |
Privat bruk (digital bild) | 261 |
Kopior och utskrifter av kartor
Var och en har rätt att hos en kommunal myndighet få ta del av allmänna handlingar som inte är sekretessbelagda. För detta används Sundsvalls kommuns taxa för kopior av allmänna handlingar, antagen av kommunfullmäktige 2016-02-29 § 27.
Denna taxa avser kopiering där Sundsvalls kommuns övergripande taxa för kopior av allmänna handlingar inte är tillämplig.
Taxan gäller oavsett lagringsmetod (analogt eller digitalt) och gäller även för kopiering av material som levereras digitalt. Med kopia likställs digital fil i pdf-format eller rasterformat, till exempel jpg och TIFF.
Förvärv av kopior enligt nedanstående taxa innefattar inte fri nyttjanderätt till kartinformation som är skyddade enligt lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk.
Avgiften anges i kronor. Vid utskick tillkommer expeditionsavgift om 80 kronor. Mervärdesskatt om 6 procent tillkommer.
Produkt | A4 | A3 | A2 | A1 | A0 |
---|---|---|---|---|---|
Avgift per sida | 42 | 62 | 209 | 303 | 355 |
Stompunkter
Avgiften i kronor. Mervärdesskatt om 25 procent tillkommer.
Produkt | punkter | Avgift (kr) |
---|---|---|
Koordinatförteckning – stompunkter, arbetskostnad tillkommer | Första punkten | 251 |
Koordinatförteckning – stompunkter, arbetskostnad tillkommer | Tillägg per punkt utöver den första | 136 |
Övriga uppdrag
Mervärdesskatt om 25 procent tillkommer.
Övriga uppdrag | Avgift (kr) |
---|---|
Fastighetsförteckning | tidsersättning |
Övriga fastighetsrättsliga uppdrag, utredningar med mera. | tidsersättning |
Värdeintyg för lagfart | tidsersättning |
Servitutsavtal och nyttjanderättsavtal | tidsersättning |
Lagfartsansökan | tidsersättning |
Kombination av värdeintyg för lagfart och lagfartsansökan | tidsersättning |
Kart- och GIS-uppdrag | tidsersättning |
Mät- och beräkningstjänster | tidsersättning |
Upplåtelse av offentlig plats
Inom detaljplanelagt område med kommunalt huvudmannaskap sker upplåtelse av offentlig plats enligt ordningslag (1993:1617), genom tillstånd av polismyndighet.
Polismyndigheten inhämtar yttrande från kommunen, som har vetorätt. Enligt den kommunala avgiftslagen (1957:259) (KAL) har kommunen rätt att ta ut avgift för upplåtelsen. Därutöver har kommunen rätt att ta ut ersättning för användning av salutorg. Utanför detaljplanelagt område tecknas separata avtal.
Vid upplåtelse av offentlig plats eller sådant område som kommunen jämställt med sådan plats utgör angivet avgiftsbelopp den normala avgiften. Avvikelser kan ske om skäl föreligger. Vissa upplåtelser är avgiftsbefriade och anges i tabell 13f.
Stadsbyggnadsnämnden har rätt att upplåta offentlig plats för nedläggande av vatten-, avlopps-, värme-, el-, tele- och TV-ledningar samt ta ut avgift enligt separat avtal med respektive ledningshavare.
Ansökan om tillstånd att få disponera offentlig plats (exklusive torghandelsplats) söks hos polismyndigheten. Erhållna tillstånd anger villkor för upplåtelsen, till exempel hur uppkomna skador ska repareras och hur avspärrningar och skyltning ska ordnas.
Fastighetsområdet är undantaget skatteplikt enligt 3 kap. 2 § mervärdesskattelagen (1994:200) (ML). Undantaget omfattar inte de upplåtelser som anges i 3 §. Det innebär att till exempel utrymmen för reklam och annonsering på fastigheter omfattas av mervärdesskatt.
Karta över zoner
Nedanstående tabeller hänvisar till zoner, vilka framgår av denna karta. Zon 1 är markerad i rosa färg, zon 4 i orange färg och övriga områden i kommunen betecknas som ytterområden.
Text
Försäljning | Avgift |
---|---|
Mindre kiosk med enstaka sortiment* | 31 630 kronor per plats och år, 2 630 per månad |
Fristående korvstånd och dylikt | 21 890 kronor per plats och år, 1 820 per månad |
Stora torget, torghandelsplatser enligt lokala ordningsföreskrifter | 11 910 kronor per år, 1 560 per månad, 373 kronor per dag |
Torghandelsplatser på kommunens mark i ytterområdena Kvissleby, Njurunda, Matfors, Stöde, Kovland | 780 kronor per månad, 194 kronor per dag |
* Större kiosk med brett sortiment regleras genom separat avtal.
Annat merkantilt (kommersiellt) ändamål mervärdeskatt om 25 procent* | Avgift |
---|---|
Permanenta reklamanordningar (affischpelare, reklamtavlor, reklamvitrin, skyltskåp och övrig reklam). | Zon 1 och 4: 1 720 kr per kvadratmeter affischyta per år. Ytterområde: 990 kr per kvadratmeter per år. |
Digital reklamskylt | Regleras i separat avtal |
Trottoarpratare | Zon 1 och 4: 910 kr per år. Ytterområde: 450 kr per år. |
*Upplåtelse av utrymme för reklam och annonsering på fastigheter omfattas av skatteplikt i enlighet med 3 kap. 3 § 1 st. 7 p. ML (Mervärdesskattelag).
Evenemang och sammankomster Vid evenemang och sammankomster utanför zon 1 och 4 reduceras avgiften/taxan med 50 procent. | Avgift, kommersiellt syfte | Avgift, icke kommersiellt syfte |
---|---|---|
Uppställning av större utställningsvagn kommersiellt syfte (gäller enbart vid evenemang). | 3 690 kr per dag. | 2 230 kr per dag. |
Uppställning av mindre utställningsvagn (gäller enbart vid evenemang). | 2 230 kr per dag. | 830 kr per dag. |
Uppställning av buss (gäller enbart vid evenemang). | 2 970 kr per dag. | 1 530 kr per dag. |
Användande av yta/mark 0-50 kvadratmeter. | 1 450 kr per dag. | 830 kr per dag. |
Användande av yta/mark 51-100 kvadratmeter. | 2 280 kr per dag. | 830 kr per dag. |
Användande av yta/mark 101-200 kvadratmeter. | 3 010 kr per dag. | 1 560 kr per dag. |
Användande av yta/mark samt marknader större än 200 kvadratmeter. | 3 690 kr per dag. | 2 230 kr per dag. |
Konserter och event med inträde. Uppbyggnad och nedtagning. | 6 kr per kvadratmeter och dag. 3 kr per kvadratmeter och dag. |
Tabellen visar avgifter för övriga ändamål.
Övriga ändamål | Zon 1 | Zon 4 | Ytterområde | Avgift övrigt |
---|---|---|---|---|
Upplag, bodar, provisoriska byggnader, byggnadsställningar, lyftkranar med mera (minimiavgift 1000 kronor). Område upp till 100 kvadratmeter. På mark avsedd för parkering tillkommer alltid avgift som motsvarar inkomstbortfallet för uthyrning av parkeringsplats. | 84 kr per kvadratmeter och månad | 73 kr per kvadratmeter och månad | 42 kr per kvadratmeter och månad | På område över 100 kvadratmeter tillkommer 18 kr per kvadratmeter och månad. |
Takskottning. Avstängning för snöupplag. Akut åtgärd max 24 timmar. Efter 24 timmar krävs polistillstånd (minimiavgift 1000 kr). På mark avsedd för parkering tillkommer alltid avgift som motsvarar inkomstbortfallet för uthyrning av parkeringsplats. | 84 kr per kvadratmeter och månad. | 73 kr per kvadratmeter och månad. | 42 kr per kvadratmeter och månad. | Om lokal trafikföreskrift krävs tillkommer en avgift för detta om 730 kr. |
Uteservering med utskänkningstillstånd. | 79 kr per kvadratmeter och månad. | 68 kr per kvadratmeter och månad. | 37 kr per kvadratmeter och månad. | |
Uteservering utan utskänkningstillstånd. | 57 kr per kvadratmeter och månad. | 47 kr per kvadratmeter och månad. | 32 kr per kvadratmeter och månad. | |
Byggnad, exempelvis verandor med tillfälligt bygglov. | 126 kr per kvadratmeter och månad. | |||
Övriga anordningar med tillfälligt bygglov. | 84 kr per kvadratmeter och månad. | |||
Container/byggsäckar. På mark avsedd för parkering tillkommer alltid avgift som motsvarar inkomstbortfallet för uthyrning av parkeringsplats. | 520 kr per styck per vecka. | |||
Elsparkcyklar (Polistillstånd för upplåtelse krävs) | 5 kr per elsparkcykel per dag |
Skador på träd | Avgift |
---|---|
För skador på träd ska kommunen ersättas. Med skador avses skador på rötter, stam och krona. | Ersättningsbeloppet på skadat träd beräknas utifrån senaste versionen av Alnarpsmodellen - ekonomisk värdering av träd. |
Tabellen visar vilka upplåtselser som är avgiftsbefriade.
Avgiftsbefriade upplåtelser (Ideell, frivillig verksamhet med mera) | Avgift |
---|---|
Aktiviteter med politiskt innehåll. Apellmöten. | - |
Information om föreningsverksamhet och uppställning av bord eller liknande i mindre omfattning. | - |
Föreningsaktivitet/uppvisning/prova på (utan inträde/avgift). | - |
Demonstrationståg, marscher, korteger, löpartävlingar och liknande. | - |
Lotterier anordnade av ideella föreningar. | - |
Skolungdomars försäljning av bröd och liknande. | - |
Stora torget, torghandelsplatser (egenproducerade varor, hantverk, bröd, bär, grönsaker, kransar med mera). | - |
Loppis och bakluckeloppis. | - |
Tabellen visar avgift för hyra av planteringslåda.
Hyra av planteringslåda | Avgift (kr) |
---|---|
Hyra av odlingslåda på kommunal mark: lastpall med pallkragar inklusive jord. | 350 kr per styck per säsong |
Tabellen visar avgifter för el.
Elpriser beroende på ärende | Avgift |
---|---|
Kiosk | 1 020 kr per månad |
Korvvagn | 810 kr per månad |
Torgplats | 32 kr per dag |
Restaurangtält | 1 570 kr per dag |
Affischvitrin | 790 kr per månad |
Buss | 188 kr per dag |
Utställningsvagn (mindre) | 188 kr per dag |
Utställningsvagn (större) | 240 kr per dag |
Konserter, elavläsning sker före och efter arrangemang | Faktisk kostnad |
Tillstånd/dispenser som avser trafik och transporter
Ärenden om tillstånd eller dispenser (undantag) från meddelade föreskrifter om trafik, transporter och kommunikationer behandlas av stadsbyggnadsnämnden enligt 1 § lag (1978:234) om nämnder för vissa trafikfrågor (LTN). Rätt att ta ut avgift av sökande i sådana ärenden grundas på 4-5 §§ LTN. Vid förtursärenden tas en förhöjd avgift ut. Kommunen har möjlighet att ta ut avgiften i förskott.
En hanteringsavgift tas ut för ansökningar om tillstånd eller dispenser, undantag, från meddelade föreskrifter om trafik och transporter enligt följande:
- att få framföra tunga, breda och långa transporter inom kommunen,
- att få framföra fordon samt parkera inom kommunen i strid mot gällande lokala trafikföreskrifter.
Tillstånd för rörelsehindrade att utnyttja särskilda uppställningsplatser för fordon är avgiftsfritt.
Avgifterna anges i kronor.
Ärendetyp | Normalt | Förtur < 2 dagar |
---|---|---|
Tung transport | 1 660 | 3320 kr |
Bred transport max 450 cm | 870 kr | 1740 kr |
Bred transport över 450 cm | 1660 kr | 3320 kr |
Lång transport max 35 m | 870 kr | 1740 kr |
Lång transport över 35 m | 1660 kr | 3320 kr |
Övriga kombinationer | 1660 kr | 3320 kr |
Trafik- och parkeringstillstånd. Dispenser, undantag, från lokala trafikföreskrifter. Avgift tas inte ut för trafik- och parkeringstillstånd vid upplåtelseärenden för evenemang. | 870 kr | - |
Trafik- och parkeringstillstånd privatperson i samband med flytt. Max ett tillstånd per privatperson och år. | - | - |
Handikapparkeringstillstånd. | Parkeringsavgift enligt ordinarie taxa | - |
Avgifter som avser parkering
Kommunen har rätt att ta ut en avgift för parkering för att ordna trafiken enligt 2 § lag (1957:259) om rätt för kommun att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentlig plats, med mera. Med stöd av trafikförordningen (1998:1276) och lokala trafikföreskrifter kan kommunen besluta om villkor för parkering. Felparkeringsavgifter tas ut med stöd av lag (1976:2016) och förordning (1976:1128) om felparkeringsavgift, trafikförordningen och lokala trafikföreskrifter.
Reglering om ersättning för flytt av fordon finns i lag (1982:129) och förordning (1982:198) om flyttning av fordon i vissa fall. I avgiften ingår transport, förvaring och tillsyn, skrotning eller undanskaffande, värdering och kungörelse om flyttning av fordonet.
Kommunen har rätt att ta ut en avgift parkering för att ordna trafiken enligt 2 § lag (1957:259) om rätt för kommun att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentlig plats, m.m. Med stöd av trafikförordningen (1998:1276) och lokala trafikföreskrifter kan kommunen besluta om villkor för parkering. För felparkeringsavgifter tas taxa ut med stöd av lag (1976:2016) och förordning (1976:1128) om felparkeringsavgift, trafikförordningen och lokala trafikföreskrifter.
Reglering om ersättning för flytt av fordon finns i lag (1982:129) och förordning (1982:198) om flyttning av fordon i vissa fall. I avgiften ingår transport, förvaring och tillsyn, skrotning eller undanskaffande, värdering och kungörelse om flyttning av fordonet.
Maxtaxa för parkeringsavgift
Maxtaxan anger den högsta timtaxa som stadsbyggnadsnämnden kan besluta om.
Avgiften är en sanktionsavgift och index uppräknas ej.
Tabellen visar maxtaxa för parkeringsavgift
Parkeringsavgift | Avgift (kr) |
---|---|
Maxtaxa för parkeringsavgift | 42 kr per timme |
Lagrum nedan syftar till trafikförordningen. Avgifterna anges i kronor och gäller per tillfälle.
Rapporteringspunkt | Lagrum | Avgift (kr) |
---|---|---|
01 | Stannat eller parkerat fordon på allmän plats inom tättbebyggt område som är terräng (3 kap 48 §) | 1 000 kr |
02 | Gångbana. Stannat eller parkerat fordon på gång- eller cykelbana (3 kap 48 §) | 1 000 kr |
02 | Cykelbana. Stannat eller parkerat fordon på gång- eller cykelbana (3 kap 48 §) | 1 000 kr |
02 | Gång- och cykelbana. Stannat eller parkerat fordon på gång- eller cykelbana (3 kap 48 §) | 1 000 kr |
03 | Stannat eller parkerat fordon mot färdriktningen (3 kap 52 §) | 1 000 kr |
03 | Dubbelriktad väg. Stannat eller parkerat fordon mot färdriktningen (3 kap 52 §) | 1 000 kr |
04 | På övergångsställe. Stannat eller parkerat fordon på eller inom ett avstånd av 10 m före ett övergångsställe (3 kap 53 §) | 1 000 kr |
04 | Före övergångsställe. Stannat eller parkerat fordon på eller inom ett avstånd av 10 m före ett övergångsställe (3 kap 53 §) | 1 000 kr |
04 | Cykelpassage. Stannat eller parkerat fordon på eller inom ett avstånd av tio meter före en cykelpassage eller en cykelöverfart (3 kap 53 §) | 1 000 kr |
04 | Cykelöverfart. Stannat eller parkerat fordon på eller inom ett avstånd av tio meter före en cykelpassage eller en cykelöverfart (3 kap 53 §) | 1 000 kr |
05 | I vägkorsning. Stannat eller parkerat fordon i en vägkorsning (3 kap 53 §) | 1 000 kr |
05 | Före vägkorsning. Stannat eller parkerat fordon inom 10 m från korsande körbanas närmaste ytterkant (3 kap 53 §) | 1 000 kr |
06 | Stannat eller parkerat fordon i ett körfält eller en körbana för fordon i linjetrafik m fl (3 kap 53 §) | 1 000 kr |
07 | Hållplats. Stannat eller parkerat fordon för annat ändamål än på- eller avstigning på hållplats för fordon i linjetrafik (3 kap 54 §) | 1 000 kr |
07 | Lastplats. Stannat eller parkerat fordon för annat ändamål än på- eller avstigning på ändamålplats (3 kap 54 §) | 1 000 kr |
07 | På- och avstigningsplats. Stannat eller parkerat för annat ändamål än på- eller avstigning på ändamålplats (3 kap 54 §) | 1 000 kr |
07 | Bokbussplats. Stannat eller parkerat fordon för annat ändamål än på- eller avstigning på ändamålplats (3 kap 54 §) | 1 000 kr |
07 | Taxiplats. Stannat eller parkerat fordon för annat ändamål än på- eller avstigning på ändamålplats (3 kap 54 §) | 1 000 kr |
07 | Ambulansplats. Stannat eller parkerat för fordon annat ändamål än på- eller avstigning på ändamålplats (3 kap 54 §) | 1 000 kr |
07 | Skolskjutsplats. Stannat eller parkerat fordon för annat ändamål än på- eller avstigning på ändamålplats (3 kap 54 §) | 1 000 kr |
07 | Laddplats. Stannat eller parkerat för annat fordon för annat ändamål än på- eller avstigning på laddplats (3 kap 54 §) | 1 000 kr |
08 | PRH-plats. Stannat eller parkerat fordon för annat ändamål än på- eller avstigning på plats avsedd för viss trafikantgrupp (3 kap 54 §) | 1 200 kr |
08 | MC parkering. Stannat eller parkerat fordon för annat ändamål än på- eller avstigning på plats avsedd för viss trafikantgrupp (3 kap 54 §) | 1 000 kr |
08 | LB-parkering. Stannat eller parkerat fordon för annat ändamål än på- eller avstigning på plats avsedd för viss trafikantgrupp (3 kap 54 §) | 1 000 kr |
08 | Bussparkering. Stannat eller parkerat fordon för annat ändamål än på- eller avstigning på plats avsedd för viss trafikantgrupp (3 kap 54 §) | 1 000 kr |
09 | Stannat eller parkerat fordon så att fara uppstår eller trafiken hindras eller störs (3 kap 47 §) | 1 000 kr |
09 | Stannat eller parkerat fordon i en korsning med järnväg eller spårväg (3 kap 47 §) | 1 000 kr |
09 | Stannat eller parkerat fordon så att vägmärken eller trafiksignal skyms (3 kap 47 §) | 1 000 kr |
09 | Stannat eller parkerat fordon ej i vägens längdriktning (3 kap 52 §) | 1 000 kr |
09 | Stannat eller parkerat fordon ej så långt från körbanans mitt som möjligt (3 kap 52 §) | 1 000 kr |
09 | Stannat eller parkerat fordon på eller inom ett avstånd av 10 m före en korsande cykelbana eller gångbana (3 kap 53 §) | 1 000 kr |
09 | Stannat eller parkerat fordon i vägport eller tunnel (3 kap 53 §) | 1 000 kr |
09 | Stannat eller parkerat fordon i backkrön eller kurva (3 kap 53 §) | 1 000 kr |
09 | Stannat eller parkerat fordon längs en heldragen linje som anger gräns mellan körfält (3 kap 53 §) | 1 000 kr |
09 | Stannat eller parkerat fordon i cykelfält (3 kap 53 §) | 1 000 kr |
09 | Stannat eller parkerat fordon på spärrområde (3 kap 53 §) | 1 000 kr |
09 | Stannat eller parkerat fordon i cirkulationsplats (3 kap 53 §) | 1 000 kr |
09 | Stannat eller parkerat fordon på ej tillåten sida av vägen (3 kap 52 §) | 1 000 kr |
20 | Parkerat fordon med något hjul utanför en uppställningsplats (3 kap 49 §) | 800 kr |
21 | Parkerat fordon längre tid än 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag (3 kap 49a §) | 500 kr |
22 | Parkerat fordon utan att giltig parkeringsbiljett eller motsvarande är synlig och läsbar (3 kap 49a §) | 500 kr |
23 | Parkerat fordon utan att tiden på en parkeringsskiva eller motsvarande ställts in enligt 3 kap 49a §, utan att tidsangivelsen på en parkeringsskiva eller motsvarande är synlig och läsbar utifrån (3 kap 49a §) | 500 kr |
24 | Parkerat fordon framför infart till fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras (3 kap 55§) | 800 kr |
25 | Parkerat fordon på en huvudled (3 kap 55 §) | 800 kr |
26 | Gågata. Parkerat fordon på en gågata eller i ett gångfartsområde (8 kap 1 §) | 800 kr |
26 | Gångfartsområde. Parkerat fordon på en gågata eller i ett gångfartsområde (8 kap 1 §) | 800 kr |
27 | Parkerat fordon som hindrar tillträde eller att fordon kan föras från platsen (3 kap 49 §) | 800 kr |
27 | Parkerat fordon inom 30 meter från en plankorsning (3 kap 55 §) | 800 kr |
27 | Parkerat fordon bredvid annat fordon eller anordning (3 kap 55 §) | 800 kr |
27 | Parkerat fordon bredvid annat fordon eller anordning (3 kap 55 §) | 800 kr |
27 | Parkerat fordon på mötesplats (3 kap 55 §) | 800 kr |
30 | Stannat eller parkerat fordon inom område där fordon inte får stannas eller parkeras. Lokal trafikföreskrift | 1 000 kr |
30 | Stannat eller parkerat fordon inom område där fordon inte får stannas eller parkeras. Lokal trafikföreskrift | 1 000 kr |
31 | Stannat eller parkerat fordon på plats där fordon inte får stannas eller parkeras. Lokal trafikföreskrift | 1 000 kr |
33 | Stannat eller parkerat fordon där fordon inte får stannas eller parkeras. Lokal trafikföreskrift | 1 000 kr |
34 | Parkerat fordon inom område där fordon inte får parkeras. Lokal trafikföreskrift | 800 kr |
34 | Parkerat fordon Inom område där fordon inte får parkeras. Lokal trafikföreskrift | 800 kr |
35 | Parkerat fordon på plats där fordon inte får parkeras. Lokal trafikföreskrift | 800 kr |
37 | Parkerat fordon på fel sida av vägen enligt bestämmelse om datumparkering. Lokal trafikföreskrift | 800 kr |
38 | Parkerat fordon längre än tillåten tid. Lokal trafikföreskrift. | 500 kr |
39 | Parkerat fordon utan att visa att avgift eller motsvarande är betald. Lokal trafikföreskrift | 500 kr |
41 | Parkerat fordon utan att parkeringsskiva eller motsvarande är synlig. Lokal trafikföreskrift | 500 kr |
42 | Parkerat frikopplat släpfordon lokal trafikföreskrift | 500 kr |
42 | Enligt antecknad överträdelse. Lokal trafikföreskrift | 500 kr |
Flyttning | Avgift (kr) |
---|---|
Flyttning av fordon | Faktisk kostnad |
Avgifter och viten som avser grävtillstånd och trafikanordningsplan
Ansökningar avseende grävtillstånd och trafikanordningsplaner ska ha inkommit till Sundsvalls kommun via systemstöd senast 10 arbetsdagar innan angivet startdatum. Från den 1 februari tas handläggningsavgift ut, se tabellen nedan.
För arbete utan godkänt grävtillstånd och/eller trafikanordningsplan (TA-plan) tas vite ut. Det beror på att grävning och schaktning kan påverka trafikflöden, trafiksäkerhet, framkomlighet och att gator skadas. Vite kopplat till grävtillstånd och trafikanordningsplan tas också ut om anmärkning inte följs, när återställning inte sker inom föreskriven tid eller när återställningen inte är korrekt.
Trafikförordningsplan (TA-plan) | Avgift (kr) | |
---|---|---|
Handläggning | 2000 kr | Inklusive 1:a veckan |
Tidsbunden taxa | 1000 kr | Per påbörjad vecka från 2:a veckan |
Ändring eller uppdatering av beviljad TA-plan | 1000 kr | Ändring av tidigare godkänd ansökan |
Förlängning | 2000 kr | Förlängning av tidigare godkänd ansökan |
Avslag | 1000 kr | Inkommen och avslagen ansökan |
Gräv/schakttillstånd | Avgift (kr) | |
---|---|---|
Handläggning | 2000 kr | |
Ändring eller uppdatering av beviljat tillstånd | 1000 kr | Ändring av tidigare godkänd ansökan |
Förlängning | 2000 kr | Förlängning av tidigare godkänd ansökan |
Avslag | 1000 kr | Inkommen och avslagen ansökan |
Vite | Avgift (kr) |
---|---|
Grävtillstånd och/eller trafikanordningsplan a) Vite för arbete utan godkänt grävtillstånd och/eller trafikanordningsplan b) Vite vid ej åtgärdad anmärkning inom föreskriven tid c) Vite vid ej återställd eller felaktig återställning inom föreskriven tid | 20 910 kr/påpekande 5 230 kr/påpekande 10 450 kr/påpekande |
Kontakt
Stadsbyggnadsnämnden
Myndighetspostlåda
-
E-post:
-
Adress:
Stadsbyggnadskontoret, 851 85 Sundsvall
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Bygga, bo och miljö
- Anmäl misstänkt matförgiftning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Anmäla bostäder för registrering eller beställa utdrag från lägenhetsregistret Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Anmälan - Attefallsåtgärd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Anmälan - eldstad/rökkanal Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Anmälan - installation eller ändring Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Anmälan om värmepump Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan - förhandsbesked Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan - strandskyddsdispens Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om egensotning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om tillstånd för explosiv vara Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan/anmälan eget avlopp Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Beställa kartutdrag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Beställa nybyggnadskarta Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Beställning av gränsvisning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Beställning av lantmäteriuppdrag Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Bygg- och exploateringskartan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Bygglov - komplementbyggnad Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Bygglov - ny byggnad eller anläggning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Bygglov - plank eller mur Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Bygglov - skylt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Bygglov - tillbyggnad (bygga ut en byggnad) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Bygglov - transformatorstation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Bygglov - ändring av byggnad Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Bygglovguiden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Digitalt ritningsarkiv Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Flytta till Sundsvall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Förfrågan om att arrendera (hyra) kommunal mark Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Hur kan konst bli stadsutveckling? Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Kom i kontakt med en bygglovhandläggare Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Lantmäterimyndighetens kundenkät Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Livsmedelsverksamhet - lämna uppgifter för omklassning enligt ny riskklassningsmodell Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Marklov - markåtgärder inom detaljplanerat område Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Mitt Sundsvall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Mobilitetsredogörelse Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Registrering av medelstor förbränningsanläggning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Rivning - ansökan om lov Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Räddningstjänsten - Ansökan om tillstånd för brandfarlig vara Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Skicka delgivningskvitto Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Svar på underrättelse Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Synpunkter på sol- och vindkraft i Översiktsplan Sundsvall 2040, samrådshandling Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Var med och utforska hur framtidens resande kan se ut i Sundsvall - vi söker testfamiljer Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster