Riktlinjer avseende tillstånd för servering av alkoholdrycker i Sundsvalls kommun
Beslutad av kommunfullmäktige 2013-03-23 §89.
Reviderad 2023-02-27 §25.
För att få servera alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat behövs ett serveringstillstånd. Kommunens tillståndsprövning för serveringstillstånd baseras på vad som står i Alkohollagen (2010:1622), alkoholförordningen (2010:1636) och anslutande föreskrifter. Riktlinjerna är ett komplement till alkohollagens regler, och ger en vägledning när kommunen kan ge tillstånd för alkoholservering. Tillstånd kan ges då sökande uppfyller kraven i lagen.
Alkohollagen är en skyddslagstiftning för att begränsa de skador som alkohol kan orsaka. En utgångspunkt i den svenska alkoholpolitiken är att skyddet för människors hälsa bör gå före företagsekonomiska och näringspolitiska intressen. Serveringsbestämmelserna i 3 kap. 5 § alkohollagen (2010:1622), bygger på det allmänna kravet att försäljning av alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat ska skötas på ett sådant sätt att skador i möjligaste mån förhindras. Vidare framgår av 8 kap. 20 § alkohollagen (2010:1622) att ansvarig personal ska se till att måttfullhet iakttas och att störningar på grund av oordning eller onykterhet undviks vid servering av alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat. Utifrån det s.k. skyddsintresset ska de positiva värden som restaurangerna erbjuder tillvaratas. Vid eventuella konflikter mellan näringslivet och skyddet för människors hälsa tar skyddsaspekterna över. Skyddet för barn och unga har en framskjuten plats i lagstiftningen och lagstiftaren trycker på vikten av att barn och ungdomar har en rätt till alkoholfria miljöer. Ungdomar ska även skyddas från en tidig alkoholdebut.
Överservering, hög berusning, narkotikaanvändning, våld och sexuella trakasserier eller diskriminering hör inte hemma i en god restaurangmiljö. Restaurangägare ska kunna konkurrera på lika villkor. Kommunen kontrollerar tillståndshavares lämplighet. Restaurangnäringen ska utmärkas av hög moral och god etik. Det har vi alla ett intresse av. Kommunens uppgift är att vägleda tillståndshavaren och kontrollera att reglerna följs. Varje ansökan prövas individuellt och beslut ska vara objektiva och inte diskriminerande, rättssäkra och följa kravet på lika behandling. I Sundsvalls kommun är det Individ- och arbetsmarknadsnämnden, som på uppdrag av Kommunfullmäktige ansvarar för tillämpningen av alkohollagen när det gäller handläggning, tillståndsgivning och tillsyn. Det praktiska arbetet utförs av Alkohol- och tobaksenheten, Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen.
Riksdagen beslutade i december 2010 om alkohollagen (2010:1622). Den trädde i kraft 2011-01-01. I alkohollagen 8 kap 9 § står att:
Kommunen ska tillhandahålla information om vad som gäller enligt denna lag och anslutande föreskrifter samt riktlinjer för tillämpningen av föreskrifterna i kommunen.
Kommunens tillståndsprövning baseras på vad som anges i alkohollagen, dess förarbeten och föreskrifter utfärdade av Folkhälsomyndigheten samt riktlinjer. Dessa riktlinjer är ett komplement till alkohollagens regler. Riktlinjerna utgör en vägledning för om kommunen kan ge tillstånd för viss verksamhet. Avsikten med riktlinjerna är också att åstadkomma en likabehandling inom kommunen av ansökningar om serveringstillstånd. Sundsvalls kommun vill i dialog och samverkan med restaurangbranschen och berörda myndigheter verka för en bra restaurangmiljö som präglas av en ansvarsfull alkoholhantering.
2.1 Prövningsavgift
Kommunen tar ut en avgift för att handlägga ansökan med stöd av alkohollagen. I avgiften ingår inte kostnad för kunskapsprov. Avgiften kommer att tas ut även om ansökan avslås. Vid återtagen ansökan debiteras en avgift baserat på när i processen återtagandet sker. Om ansökan återtas i ett mycket tidigt skede tas ingen avgift. Vid återtagen ansökan under pågående utredning, när arbetet med informationsinsamling och remissförfarande kommit igång, debiteras halv avgift och vid färdigställd utredning, men innan beslut fattats tas hel avgift. Avgiften faktureras av kommunen efter slutförd utredning.
2.2 Tillsynsavgift
Varje år tas en tillsynsavgift ut av företag som har ett serveringstillstånd. Avgiften består av både en fast och en rörlig del. Avgiften debiteras en gång per år och baseras på föregående års försäljning. Rörlig tillsynsavgift baseras på redovisade försäljningssiffror av alkoholdrycker i restaurangrapporten. Blankett för denna rapportering sänds ut till tillståndshavare varje år i januari. Avgifterna tas ut enligt de grunder som Kommunfullmäktige har beslutat och bygger på att handläggning och tillsyn enligt alkohollagen ska vara självfinansierad och därmed inte finansierad via skattemedel enligt självkostnads- och likställighetsprinciperna. Aktuella avgifter publiceras på kommunens hemsida.
Enligt 5 § alkoholförordningen ska en kommun fatta beslut om serveringstillstånd inom fyra månader från det att en fullständig ansökan kommit in till kommunen. Om det är nödvändigt på grund av utredningen får handläggningstiden förlängas med högst fyra månader. Då ska kommunen informera sökanden om skälen till att handläggningstiden förlängs innan den ursprungliga tidsfristen gått ut.
Enligt kommunens servicegaranti för serveringstillstånd enligt alkohollagen lovar kommunen att:
- Erbjuda tid för samrådsträff där man går igenom ansökan.
- Besvara frågor så långt det är möjligt, så att verksamheten uppfyller alkohollagens krav.
- Besvara förfrågningar inom två arbetsdagar.
- Fatta beslut inom 7 veckor när det gäller ansökningar om stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten och slutna sällskap. Tidpunkten gäller från det att sökanden har lämnat in fullständiga ansökningshandlingar.
- Fatta beslut inom 4 veckor när det gäller enklare ansökningar och anmälningar. Tidpunkten gäller från det att sökande har lämnat in fullständiga ansökningshandlingar.
- Meddela beslut och utfärda tillståndsbevis senast dagen efter beslutet.
- Anpassa handläggningstider för företag.
- Säkerställa att servicegarantin även gäller under sommaren.
- Avskaffa begränsningar i telefontider.
Alkohol- och tobaksenheten erbjuder råd och information i ett tidigt skede samt om det önskas, ett möte där det lämnas information om hur handläggningen av ärendet kommer att gå till. Handläggningstiden räknas från och med den tidpunkt då komplett ansökan har kommit in till kommunen. En skriftlig bekräftelse i form av ett mottagningsbevis skickas ut. En komplett ansökan innebär att hela ansöknings-blanketten är ifylld, blanketten är undertecknad av behörig firmatecknare och alla handlingar och uppgifter som behövs för att avgöra lokalernas och din lämplighet har lämnats in. Ni får besked från er handläggare när ansökan bedöms vara komplett och handläggningstiden börjar löpa.
Handläggningstiden används till remittering av ärendet, lämplighetsprövning och övrig bedömning av ansökan, sammanställning av utredning och beslutsförslag samt beredning och behandling i individutskottet om beslutsrätten inte delegerats till handläggare.
Tillståndsenheten informerar under utredningstiden sökanden om kompletteringar behövs och kommunicerar därefter utredningen till sökanden innan beslutet.
Reglering av serveringstiderna syftar till att motverka onykterhet och oordning samt störningar för omgivningarna runt restaurangerna. Den sociala hänsynen har företräde före affärsmässiga eller konkurrensmässiga aspekter. Polismyndighetens och miljökontorets yttrande och inställning ska alltid tillmätas stor betydelse vid bestämmande av serveringstider. Normal serveringstid gäller servering från tidigast klockan 11.00 till senast klockan 01.00, veckans alla dagar. Kommunen kan dock besluta om andra serveringstider. Serveringstiden på uteserveringar är densamma som inomhus om inte skäl till annat har framkommit i samband med tillståndsprövningen.
Serveringslokalen ska vara utrymd senast 30 minuter efter serverings¬tidens slut. Om tillståndet anger olika sluttider för servering inomhus och på uteservering, innebär detta att utrymningstiderna blir olika. Utrymningstiden omfattar all typ av servering och hantering av mat och dryck, även till personalen. Den enda typ av verksamhet som får förekomma efter utrymningstiden är städning.
För att serveringstid fram till kl. 01.00 ska meddelas gäller att varken Polismyndigheten eller miljökontoret rekommenderar tidigare stängning på grund av risken för olägenheter och/eller för att närboende utsätts för störningar från serveringsstället. Om det finns risk för störningar kan kommunen besluta om annan serveringstid.
Remissinstansernas yttrande ska väga tungt vid bedömningen av förutsättningarna för serveringstillstånd och eventuella villkor i tillståndet. Serveringstillstånd kan förenas med villkor om till exempel förordnade ordningsvakter efter ett visst klockslag. Polisens yttrande inhämtas och de aspekter som bedöms är vandel, serveringstider, ordningsförhållanden i och kring en restaurang, det vill säga risk för ordningsstörningar samt eventuellt krav på ordningsvakter.
Kommunen bedömer serveringsställets läge och risk för eventuella närboendestörningar. Närboende och andra verksamheter kan bli störda av buller från restaurangen och uteserveringen. Om verksamheten orsakar, eller bedöms kunna orsaka exempelvis bullerstörningar är detta skäl att vägra, begränsa eller återkalla tillståndet. Serveringstiden kan begränsas för restauranger i eller i anslutning till bostadsområden.
4.1 Serveringsansvariga
Tillståndshavaren eller av denne utsedd serveringsansvarig person ska ha tillsyn över serveringen och vara närvarande på serveringsstället under hela serveringstiden. Det sista gäller dock inte vid rums¬servering. Den som är serveringsansvarig ska ha fyllt 20 år och vara lämplig för uppgiften med hänsyn till sina personliga egenskaper och omstän¬digheterna i övrigt. Tillståndshavaren ska till kommunen anmäla den eller de personer som har utsetts att ansvara för serveringen av alkoholdrycker.
4.2 Utökad serveringstid till kl. 02.00
Serveringstillstånd utöver normal serveringstid, dvs efter kl. 01.00, kan beviljas efter en särskild prövning i det enskilda fallet. Serveringstillstånd till kl. 02.00 kan beviljas vid en första ansökan. Vid denna bedömning är det i första hand ordningen på serveringsstället samt risken för olägenheter och störningar från serveringsstället som är avgörande. Polismyndighetens och miljökontorets yttrande och inställning ska alltid ha stor betydelse. Kraven för serveringstid till klockan 01.00 ska vara uppfyllda. Serveringstillstånd kan förenas med villkor om till exempel förordnade ordningsvakter efter ett visst klockslag. För etablerad verksamhet som ansöker om utökad serveringstid till kl. 02.00 är både den inre och yttre tillsynen viktig, så att det inte finns brister gentemot tillståndshavaren.
4.3 Serveringstid till klockan 03.00
Utöver vad som angetts ovan för utökad serveringstid ska följande gälla:
- För utökad serveringstid till kl. 03.00 krävs att restaurangrörelsen är välskött. För att säkerställa detta är både den inre och yttre tillsynen viktig.
- Polismyndighetens och miljökontorets remissvar ska ha en avgörande betydelse vid bedömning.
- Särskild prövning av verksamheten görs, där tidigare anmärkningar kommer att tas med i beslutsunderlaget.
- Serveringstid efter klockan 02.00 ska föregås av en specifik ansökan. Om ansökan beviljas gäller beslutet i ett år.
- Serveringstillstånd efter kl. 02.00 villkoras alltid med förordnade ordningsvakter.
- Utökad serveringstid efter kl. 02.00 gäller endast fredag, lördag och dag före helgdag.
- Tillståndshavare och personal ska delta i utbildningen Ansvarsfull alkoholservering.
- Serveringstid efter 03.00 ska inte beviljas. Kommunen bedömer att riskerna och olägenheterna ökar med senare serveringstider.
Serveringstillstånd kan sökas för servering till allmänheten eller till förening, företag eller annat slutet sällskap. Den som bedriver cateringverksamhet med mat och alkohol för slutna sällskap kan söka ett stadigvarande tillstånd. Tillståndet kan avse servering året runt eller årligen under en viss tidsperiod (stadigvarande serveringstillstånd). Det kan även avse en enstaka tidsperiod eller ett enstaka tillfälle (tillfälligt serveringstillstånd).
Kommunen kan meddela villkor vid beslut om serveringstillstånd och även vid beslut om utökning av ett gällande tillstånd, tex förlängd serveringstid och utökning av serveringslokal eller annat serveringsutrymme. Villkoren kan exempelvis avse krav på ordningsvakter, olika serveringstider inomhus och för uteservering, antal gäster eller bordsservering. Syftet med villkor är att motverka olägenheter i fråga om ordning och nykterhet eller särskild risk för människors hälsa.
Ansökningar om serveringstillstånd bedöms utifrån kriterierna:
- Sökandes lämplighet (Alkohollagen 8 kap 12 §)
- Serveringsställets lämplighet (Alkohollagen 8 kap 15 §)
- Olägenheter i fråga om ordning och nykterhet eller särskild risk för människors hälsa (Alkohollagen 8 kap 17 §)
- Barn och ungdomshänsyn
6.1 Sökandes lämplighet
Sökandens lämplighet med hänsyn till dennes personliga och ekonomiska förhållanden prövas av kommunen. Dels prövas sökandens personliga skötsamhet (kallad vandel), det vill säga ekonomisk skötsamhet och förekomst av brottslig belastning. Dels prövas sökandens ekonomiska förhållanden i övrigt, exempelvis behöver sökanden visa finansiering av verksamheten. Om sökanden är ett bolag prövas lämpligheten hos de personer som bedöms ha ett betydande inflytande över bolaget. Granskning sker även av bolagets ekonomi och ekonomiska förutsättningar genom t.ex. årsredovisningar och budget. Yttranden tas in från Polismyndigheten, Skatteverket och Kronofogdemyndigheten. Det är sökanden som har att visa att alkohollagens högt ställda krav på lämplighet är uppfyllda, både vad gäller bolaget och de personer som driver verksamheten.
6.1.1 Karenstid
Innan serveringstillstånd kan komma ifråga för någon som är brottsligt belastad, har varit ekonomiskt misskötsam eller fått ett serveringstillstånd återkallat måste sökanden visa att denne under viss tid (karenstid) i frihet levt laglydig/varit ekonomisk skötsam. Hur lång karenstid som är lämplig bedöms utifrån förhållandena i det enskilda fallet, utifrån brottets art, svårhetsgrad och betydelse för sökandens lämplighet att bedriva serveringsverksamhet. Exempel på brott som anses särskilt allvarliga och graverande räknas brott som har anknytning till rörelsen, narkotikabrott, trafiknykterhetsbrott, våldsbrott och bokföringsbrott. Redan misstanke om sådana brott kan leda till att ansökan om serveringstillstånd nekas. För sådan brottslighet som framhålls som särskilt allvarlig bör karenstiden enligt alkohollagen och praxis bestämmas till minst tre år.
6.1.2 Konkurs
Har sökanden förekommit i företag som försatts i konkurs måste omständigheterna i konkursen och sökandens ansvar utredas. Underlag för en sådan bedömning kan vara förvaltarberättelsen eller andra uppgifter från konkursförvaltaren. Om det framkommer att oegentligheter har förekommit eller att redovisningen har varit bristfällig är det sökanden som har att visa att han/hon inte varit delaktig. Däremot är inte enbart den omständigheten att en sökande någon enstaka gång har förekommit i ett företag som försatts i konkurs tillräcklig grund för att denne ska anses vara olämplig.
6.1.3 Kunskaper i alkohollagen
En förutsättning för att kunna få serveringstillstånd är att man kan visa kunskap i alkohollagen. Kravet gäller alla typer av tillstånd. Sökanden ska genom att göra ett prov visa att denne har kunskap i svensk alkohollagstiftning. Vissa undantag kan göras utifrån Folkhälsomyndighetens föreskrifter. För varje tillståndsansökan kan kunskapsprovet göras tre gånger. Godkänt resultat är minst 75 procent i varje delmoment. Ett riktmärke är att hälften av dem som bedöms ha ett betydande inflytande i verksamheten ska göra kunskapsprov. I större företag, till exempel hotell- eller restaurangkedjor där ägarna och den centrala företagsledningen inte är involverade i den dagliga driften av serveringsverksamheten, bör kravet på kunskapsprov gälla de personer som är utsedda av ledningen att vara ansvariga för serveringsverksamheten, till exempel en restaurangchef. Kunskapsprovet får göras först när en ansökan lämnats in till kommunen.
6.1.4 Övrigt
Sökande ska ha fyllt 20 år, ha god kännedom om de arbetsmarknads-, marknadsförings- och bokföringslagar som gäller för restaurangverksamhet. Dessutom ska sökanden ha god kännedom om brandskyddsregler. Sökanden ska ha tillräcklig förmåga att behärska svenska språket. Ett minsta krav för lämplighet på en tillståndshavare eller person med betydande inflytande bör vara att denne kan göra sig förstådd gentemot gäster då speciellt vid frågor om åldersgränser och överservering samt att denne kan ha en dialog med tillsynsmyndigheten.
6.2 Serveringsställets lämplighet
Serveringslokalen ska vara lätt att överblicka för personalen och ska ha ett tillräckligt antal sittplatser för gäster. Lokalen skall vara en klart avgränsad yta med sittplatser vid bord. Om en drinkbar finns, ska den uppta en mindre del av lokalytan. Lokalen och dess möblering ska vara av en rimlig standard.
Serveringsstället ska ha lokaler och matutbud av restaurangkvalité. Bordsservering ska vara möjlig. Det ska vara uppenbart att verksamheten har fokus på matservering, matens kvalitet och att matutbudet kan anses varierat. En helhetsbedömning ska göras av miljö, kvalité och matutbud.
Köket ska vara dimensionerat så att det har kapacitet att användas för servering av det aktuella matutbudet, inom rimlig tid till maxantalet gäster i lokalerna, både inne och på uteservering.
Köket ska vara registrerat som livsmedelsanläggning. För krav på kökets standard och på utbudet av maträtter se under rubrik för respektive serveringstillstånd. Tillgången till kundtoaletter ska vara tillfredsställande utifrån det totala antalet gäster som kan befinna sig i serveringslokalen.
Lokaler som används för servering till allmänheten eller för servering till slutna sällskap av den som har stadigvarande serveringstillstånd ska vara lämpliga ur brandsäkerhetssynpunkt. Remiss skickas till Räddningstjänsten och till Miljökontoret för yttrande.
6.3 Uteservering
Uteserveringen ska vara en klart avgränsad yta i direkt anslutning till restaurangen och större delen av ytan ska vara möblerad med bord och stolar. Bardisk får uppta en mindre del av ytan. Serveringen ska kunna överblickas för att serveringspersonalen ska kunna kontrollera vilka gäster som får tillgång till alkoholdrycker eller preparat samt kunna upptäcka om olägenheter uppstår.
Grunden för uteservering är bordsservering. Kravet på bords¬servering kan frångås under förutsättning att överblick kan garanteras på annat sätt. Tillståndshavare som vill frångå kravet på bordsservering ska lämna in en ansökan med en skriftlig redogörelse för hur överblicken över serveringsytan ska garanteras. Tillstånd till uteserveringar som inte ligger i nära anslutning till restaurangen eller med en mellanliggande bilväg (satellitserveringar) beviljas inte.
Undantag från kravet på närhet mellan huvudrestaurang och uteserveringen kan göras om;
- Uteserveringen är placerad inom den markyta/tomt som tillståndshavaren förfogar över.
- Uteserveringen är bemannad under all tid som det finns gäster i serveringen.
- Uteserveringen ska vara så nära i anslutning till restaurangen att matservering sker utan hinder och att överblick av ytan kan säkerställas. Placeringen av uteserveringen får inte heller i övrigt vara olämplig. Riktmärke för godkänt avstånd är 15-20 meter.
Tillstånd för nyttjande av offentlig plats söks årligen hos Polismyndigheten, som inhämtar yttranden från andra myndigheter och förvaltningar innan den fattar beslut.
Serveringstillståndet för uteserveringen gäller tills vidare, och behöver således inte sökas om varje år hos tillståndsmyndigheten. Om det skett förändringar av nyttjanderätten till marken, eller i uteserveringens omfattning/storlek måste dock sökande ansöka om ändring i tillstånd.
6.3.1 Övrigt
Det kan behövas tillstånd för markupplåtelse och bygglov av kommunen, tillstånd från polisen för användning av offentlig plats.
6.4 Olägenheter i fråga om ordning och nykterhet eller särskild risk för människors hälsa
Det finns inte någon "generell rätt" att få serveringstillstånd. Kommunen ska vid hanteringen av ansökningar om serveringstillstånd göra en bedömning av riskerna för olägenheter (störningar) och risk för människors hälsa. Serveringstillstånd kan vägras, även om övriga krav är uppfyllda. Varje ansökan om serveringstillstånd ska ges en individuell prövning, där stor vikt läggs på de yttranden som inkommit från bland annat Polismyndigheten och Miljökontoret. En bedömning om att det finns grund för olägenhet kan resultera i avslag på ansökan eller begränsning i tillståndet.
Exempel på grund för olägenheter
- Polismyndigheten avstyrker ansökan med hänvisning till kända eller befarade ordningsproblem, på serveringsstället eller i dess närmaste omgivningar.
- Kommunen avstyrker ansökan med hänvisning till att närboende till restaurangen utsätts eller riskerar att utsättas för störningar från serveringsstället.
- För restauranger i anslutning till flerbostadshus kan serveringstiden begränsas om det föreligger risk för störningar för de boende.
- Serveringsstället utsätter gäster för fara genom att inte ha ett skäligt brandskydd, till exempel låsa eller blockera utrymningsvägar eller överskrider det antal personer som lokalen är lämplig för ur brandskyddssynpunkt.
- Kommunen bedömer områden vara särskilt känsliga, exempelvis i närheten av skolor, fritidsgårdar, i idrottsanläggningar eller ställen där många ungdomar i vanliga fall brukar samlas. För serveringslokaler som ligger i närheten av grundskolor, gymnasieskolor och/eller fritidsgårdar kan beslut om serveringstillstånd innefatta begränsningar avseende serveringstider.
- Kommunen känner till missförhållanden på serveringsstället eller angående sökandes lämplighet.
- Om sökanden är känd för, eller kan befaras, komma att bedriva en drogliberal verksamhet, eller annat som inte är förenligt med seriös restaurangverksamhet exempelvis sexklubbar eller shower med naket inslag, till exempel striptease.
- Om sökanden är känd för, eller kan befaras, underlåta att rätta sig efter myndigheters föreskrifter eller att inte ta del av det ekonomiska ansvar som följer av verksamheten.
- I de fall alkoholservering är aktuell på idrotts- och nöjesplatser är det viktigt att serveringen sker under restaurangmässiga former och att beslutet förenas med lämpliga villkor om hur serveringen ska bedrivas.
- Servering i butikslokaler och shoppingcentra får endast ske i en tydligt avgränsad serveringsyta. Serveringsytan får inte ligga så till att övriga kunder i butiken/shoppingcentret måste passera genom serveringsytan. Detta är viktigt dels ur ett barnperspektiv och dels med tanke på vikten av alkoholfria miljöer.
6.5 Måttfull alkoholservering
Vid servering av alkoholdrycker eller alkoholhaltiga preparat ska ansvarig personal på restaurangen ha kontroll och se till att måttfullhet iakttas och det inte blir störningar på grund av oordning eller onykterhet. Det är inte förenligt med alkohollagens krav på måttfull alkoholservering att servera större mängder alkohol på en gång till en person eller en mindre grupp människor. Exempel är helflaskor med sprit, shotsbrickor och ölhinkar. Denna serveringsmetod riskerar att komma i konflikt med andra bestämmelser i alkohollagen det vill säga förbudet mot servering till underåriga och berusade samt kravet på tillsyn över serveringen. Inte heller från andra utgångspunkter kan det anses vara ett ansvarsfullt värdskap att servera alkoholdrycker på detta sätt. Tillståndshavaren försätter sig själv och sin personal i svåra situationer när man till exempel måste avbryta redan påbörjad servering. Serveringspersonalen ska servera alkoholdryckerna eller alkoholhaltiga preparat till gästerna och då kontrollera att gästen som blir serverad är minst 18 år samt inte för berusad. Den som serverar alkoholen har ett personligt ansvar för detta.
Exempel på störningar på serveringsstället orsakade av oordning och onykterhet är, trängsel, påtagligt berusade personer, bråk/slagsmål, diskplockning som inte fungerar, spill på golv.
6.6 Barn och ungdomshänsyn
Vid idrottsevenemang som riktar sig huvudsakligen till publik under 20 år ska ansökan om serveringstillstånd bedömas restriktivt. Återhållsamhet ska även gälla vid tillstånd till servering i samband med övriga arrangemang som riktar sig främst till ungdomar. För att begränsa de sociala skadeverkningar som alkoholkonsumtion kan ge upphov till kan ett serveringstillstånd nekas eller begränsas genom villkor. Detta gäller särskilt i situationer eller miljöer där barn- och ungdomar kan vistas.
Vid arrangemang (konserter, artistuppträdanden, festivaler mm) som riktar sig till en bred publik) där alkohol serveras ska åldersgränsen sättas till 13 år. Barn och ungdomar mellan 13 och 15 år medges inträde endast i sällskap med en vuxen person. För att få tillträde till serveringsytan måste man vara 18 år. Det måste finnas alkoholfria ytor och tillgång till vatten och/eller alkoholfria alternativ vid arrangemang som riktar sig mot en huvudsak yngre publik.
För ungdomar som fyllt 13 år men ännu inte fyllt 18 år bör ett särskilt festivalarmband delas ut som visar att de inte har rätt att köpa eller konsumera alkohol på festivalområdet.
Serveringstillstånd bör inte beviljas i lokaler som i huvudsak används för barn- och/eller ungdomsverksamhet. Verksamheter som i första hand riktar sig till barn och ungdomar ska inte beviljas serveringstillstånd. Fritidsgårdar och skolor ska inte ges serveringstillstånd. Undantaget är sökanden som ingår som en del i ett utbildningsprogram, tex restaurangutbildning.
Skyddet för barn och unga har en framskjuten plats i lagstiftningen och lagstiftaren trycker på vikten av att barn och ungdomar har en rätt till alkoholfria miljöer. Med mindre kontaktytor mellan ungdomsverksamhet och alkoholförtäring kan alkoholdebuten fördröjas, vilket innebär att risken för alkoholskador och beroende minskar. Barns rätt enligt barnkonvention ska vägas in i all tillståndsgivning.
Yttranden från polisen och miljökontoret ska tillmätas stor betydelse.
För ett stadigvarande tillstånd krävs att serveringsstället har ett eget kök som också används i anslutning till serveringslokalen, och verksamheten ska vara registrerad som livsmedelsanläggning. Köket ska tillhandahålla lagad eller på annat sätt tillredd mat och råvaror ska på något sätt ha förädlats.
Gästerna ska kunna erbjudas ett varierat utbud av maträtter. Det ska finnas såväl förrätter, som huvudrätter och efterrätter att välja bland. En prövning sker i varje enskilt fall utifrån en sammanvägd bedömning av utbud, kvalitet, allmän standard och krögarens intention.
Från klockan 23.00 är det tillräckligt att matutbudet begränsas till ett fåtal enklare rätter. Köksutrustningen måste hålla en viss standard, till exempel anses inte vanliga lägenhetsspisar eller mikrovågsugnar för uppvärmning av prefabricerade maträtter vara tillräcklig utrustning.
Serveringstillstånd ska inte medges om enbart enklare rätter så som till exempel sallader, smörgåsar eller prefabricerade maträtter erbjuds. Det är den sammanvägda bedömningen av utbud, kvalitet och allmän standard som ska vara avgörande för möjligheten att få serveringstillstånd.
Det ska finnas ett utbud av lättdrycker som är tillfredsställande i förhållande till de alkoholdrycker som tillhandahålls. Serveras till exempel vin och starköl ska motsvarande finnas som alkoholfritt alternativ.
Gästtoaletter ska finnas i tillräckligt antal.
Tillståndshavaren eller av denne utsedd serveringsansvarig person ska ha tillsyn över serveringen och vara närvarande på serveringsstället under hela serveringstiden. Det sista gäller dock inte vid rumsservering. Den som är serveringsansvarig ska ha fyllt 20 år och vara lämplig för uppgiften med hänsyn till sina personliga egenskaper och omständigheterna i övrigt. Tillståndshavaren ska till kommunen anmäla den eller de personer som har utsetts att ansvara för serveringen av alkoholdrycker.
Vid serveringstillstånd till säsongsverksamheter ska perioder och serveringstider anmälas till kommunen.
En restaurangrörelse som på beställning bedriver servering till olika slutna sällskap kan ansöka om serveringstillstånd för servering till slutet sällskap. Samma regler gäller som vid ansökan för stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten dvs höga krav på matutbud, lokal, köksutrustning och branschvana. En förening, ett företag eller annat slutet sällskap kan söka serveringstillstånd. Här är reglerna för kök och mat enklare. Det räcker med att det tillhandahålls maträtter till sällskapet. Lagad eller på annat sätt tillredd mat skall serveras under restaurangliknande former det vill säga inte enklare sallader, hamburgare i pappersficka, korv med bröd eller smörgåsar. Det ska erbjudas minst en tillagad huvudrätt och en för- eller efterrätt.
Ideella föreningar eller stiftelser med flera skall ha en tillfredsställande organisation och ha antagit stadgar för sin verksamhet. En sökande ska ha ett organisationsnummer. Till ansökan bifogas exempelvis deltagarlista, stadgar, styrelsens sammansättning och senaste verksamhetsberättelsen.
Den som bedriver cateringverksamhet för slutna sällskap ska ha ett eget kök för att laga eller tillreda maträtter för att få stadigvarande serveringstillstånd med möjlighet till catering av mat och alkohol. Samma regler gäller för köket som vid en ansökan om stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten.
Varje cateringtillfälle ska anmälas till kommunen. I anmälan anges den lokal som används, lokalen ska också vara lämplig ur brandskyddssynpunkt. Sker catering till en annan kommun än hemkommunen (där köket är beläget) ska först eget serveringstillstånd sökas i den kommun där lokalen är belägen, tillstånd måste även sökas i den kommun där servering sker.
Ett tillfälligt serveringstillstånd söks vid större evenemang, exempelvis för serveringstält vid festivaler, och gäller under någon eller några dagar. Tillfälligt serveringstillstånd lämnas från några dagar till som längst under två månader och perioden ska vara sammanhängande och tillstånd får inte beviljas för säsongsverksamheter. En och samma sökande kan maximalt beviljas högst 10 tillfälliga tillstånd i samma lokaler eller på samma plats per år. Syftet är att minska risk för uppkomsten av kommersiellt drivna serveringsställen av mer eller mindre permanent karaktär som kringgår de köks- och matkrav som ställs vid permanent serveringstillstånd och därmed inte konkurrerar på lika villkor som sådana serveringar.
Vid tillfällig servering av alkoholdrycker till allmänheten ska det alltid finnas tillgång till lagad eller tillredd mat under hela serveringstiden. Minst två lagade eller tillredda huvudrätter krävs för att uppfylla matkravet. Beroende på tillställningens art rekommenderas att matutbudet även kompletteras med någon sallad eller enklare rätt. Enbart smörgåsar, korv med bröd, hamburgare i pappersficka och dylikt är inte ett tillräckligt matutbud. Serveringsytan ska vara utrustad med sittplatser vid bord för matgäster.
Vid tillfälliga arrangemang till allmänheten ska särskild hänsyn tas till behovet av alkoholfria ytor och servering av alkoholfria alternativ. Det bör finnas utrymme för allmänheten där mat, alkoholfria drycker och sittplatser finns tillgängliga utanför området där alkoholservering pågår.
Vid tillfälliga serveringstillstånd till allmänheten medges servering av vin, starköl samt annan jäst alkoholdryck. Servering av spritdrycker ska normalt inte medges vid tillfällig servering till allmänheten. Ett undantag från detta är så kallade blanddrycker/alkoläsk, vilket medges när de säljs på flaska eller burk som innehåller max 330 ml alkoholdryck med en alkoholhalt på max 5,5 volymprocent. Vid speciella arrangemang med i förväg bestämt antal gäster och planerad servering tillåts även servering av spritdrycker. Det innebär att det serveras en trerätters middag eller buffé i en restauranglik miljö med porslin, glas, bestick och möbler som inte är jämförbar med traditionell festivalmöblering, sk. picknickbord med bänk. Även om samtliga kriterier är uppfyllda, innebär det inte per automatik att serveringstillstånd för spritdrycker beviljas. Arrangemangets karaktär, huvudsakliga målgrupp samt remissvar från Polismyndigheten och miljökontoret har även stor betydelse för om tillstånd för spritdrycker ska beviljas eller inte. Servering av spritdrycker medför alltid en större risk att berusningsgraden stiger, och därmed risken för överservering som i sin tur kan leda till ohälsa eller risk för skada.
Senare serveringstider än till kl. 01.00 ska normalt inte medges. Arrangemang som återkommer efter att ha genomförts ett tidigare år utan anmärkningar eller ordningsstörningar ska dock kunna ges möjlighet till serveringstid till klockan 02.00. Undantag ska endast kunna göras vid internationella eller nationella arrangemang som kräver/förutsätter särskilda skäl. Ett sådant skäl kan vara ett arrangemang där polisen av ordningsskäl ser en fördel i att publiken kan lämna arrangemanget vid olika tidpunkter. Miljökontorets och Polismyndighetens bedömning av risk för olägenheter och störningar har stor betydelse vid prövning av serveringstidens längd.
Med slutna sällskap avses sådana sammanslutningar eller grupperingar som är av relativt begränsad omfattning och som har en personkrets som är känd på förhand och med ett gemensamt intresse exempelvis en förening eller ett företag. En tillställning som är en allmän sammankomst eller offentlig tillställning enligt Ordningslagens bestämmelser kan inte vara ett slutet sällskap i alkohollagens mening.
För tillfällig servering till slutna sällskap ställs samma krav på matutbud och dryck som vid tillfällig servering till allmänheten. Mat ska tillhandahållas under serveringen, och ska anges i samband med ansökan. Serveringslokalen ska vara lämplig ur brandsäkerhetssynpunkt.
Priset för alkoholdrycker eller alkoholdryckliknande preparat får inte understiga inköpspriset och ett skäligt pålägg ska läggas till inköpspriset. Inköp av alkoholdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat får bara göras hos Systembolaget.
Lokalen får inte vara öppen för nya insläpp under arrangemanget. Inte heller får nya medlemmar tillkomma i anslutning till insläppet vid arrangemanget.
Tillfällig servering förutsätter att det inte är fråga om regelbundet återkommande verksamhet. Tillfälligt tillstånd för slutna sällskap kan endast omfatta ett tillfälle och kan beviljas för högst 10 tillfällen per år. Vid upprepade ansökningar om tillfällig servering ska ett kunskapsprov skrivas.
Ansökan om tillfälliga serveringstillstånd till slutna sällskap som riktar sig till ungdomar ska bedömas mycket restriktivt.
Provsmakning av alkoholdrycker eller av alkoholdrycksliknande preparat vid arrangemang riktade till allmänheten är tillåten under förutsättning att:
- Restauratören har ett serveringstillstånd som omfattar de alkoholdrycker eller preparat som provsmakningen avser samt den lokal där provsmakningen ska äga rum. Tillståndshavaren ska innan arrangemanget äger rum göra en anmälan till kommunen. Anmälan ska innehålla tid och plats, vilka utställarna är, vilka drycker provsmakningen omfattar, hur biljettförsäljning eller liknande kommer att gå till samt hur ordning och nykterhet ska säkerställas.
- Partihandlarna/utställarna enskilt eller gemensamt ansöker om ett tillfälligt tillstånd till allmänheten för provsmakning av de alkoholdrycker eller preparat som avses erbjudas. Tillsammans med ansökan ska också bevis om partihandel, ritning samt dispositionsrätt/polistillstånd bifogas.
- Den som tillverkar alkoholdrycker eller preparat från råvaror som produceras på den egna gården och har ett stadigvarande serveringstillstånd ska kunna erbjuda provsmakning på tillverkningsstället efter en anmälan till kommunen. Saknas sådant tillstånd får tillverkaren erbjuda provsmakning av egentillverkade alkoholdrycker eller av preparat vid tillverkningsstället efter särskilt tillstånd för provsmakning.
Kravet på matservering gäller inte vid provsmakning av alkoholdrycker eller preparat.
Tillstånd för servering av starköl, vin samt annan jäst alkoholdryck i foajéer till teater eller konsertlokal under paus i föreställning eller konsert får meddelas utan krav på matservering. Med pausservering avses inte servering före eller efter en föreställning/konsert.
Trafikservering kan beviljas på fartyg, flygplan eller tåg, men inte på till exempel bussar och hyrlimousiner. I övrigt gäller samma regler här som för annan servering, men de restaurangmässiga kraven anpassas till de förhållanden som råder på respektive trafikmedel. Tillstånd söks i den kommun där det företag som vill bedriva serveringen har sitt säte eller där den person som vill bedriva serveringen har sitt hemvist.
Efter särskild ansökan kan tillstånd beviljas för två eller flera tillståndshavare att utnyttja ett gemensamt serveringsutrymme som inte är insynad serveringsyta av någon annan. Varje tillståndshavare har ett gemensamt ansvar för ordning och nykterhet. Om det uppstår en händelse som innebär att serveringstillståndet kan ifrågasättas, och det inte går att påvisa vem av tillståndshavarna som förorsakat händelsen, kan tillståndet för den gemensamma serveringsytan återkallas. Samtliga sökande ska också ha ett eget serveringstillstånd som omfattar den egna serveringsytan.
Undantaget har främst tillkommit för att i vissa situationer av privat karaktär, då kommersiellt intresse saknas, möjliggöra servering utan tillstånd.
Samtliga fyra punkter ska vara uppfyllda för att servering ska kunna få ske utan tillstånd.
- Det får inte finnas vinstintresse av något slag, vare sig från försäljningen av dryckerna eller från någon annan del av arrangemanget. Villkoret kan således inte anses uppfyllt om det i samband med serveringen säljs andra varor eller att avsikten är att skapa goodwill. Något kommersiellt syfte får inte finnas utan det kan enbart vara fråga om ett helt privat arrangemang.
- Servering av alkoholdrycker får inte äga rum i vare sig serveringslokaler eller detaljhandelslokaler, dvs. lokaler som normalt används för yrkesmässig försäljning av alkoholdrycker, alkoholdrycksliknande preparat eller lättdrycker. Bestämmelsen kompletterar förtäringsförbudet i 8 kap. 24 §.
- Det får inte vara fråga om en verksamhet som återkommer mer eller mindre regelbundet. Ett bröllop och en jubileumsfest är exempel på när kriteriet för enstaka tillfälle kan anses uppfyllt. Föreningsmöten och pubkvällar på arbetsplatser med mera tillhör däremot inte denna kategori. För att undantaget ska vara tillämpligt ska gästerna också vara kända till namn och antal i förväg, dvs. det handlar endast om inbjudna gäster.
- Ingen annan kostnad utöver inköpskostnaden för dryckerna får tas ut av gästerna. Avgift för att få delta i tillställningen eller betalning för annat får inte förekomma. Detta innebär att arrangören i anslutning till tillställningen inte kan ta betalt för vare sig mat eller andra varor eller tjänster med mera.
Även servering som sker med stöd av undantagsbestämmelsen utgör försäljning i lagens mening. Serveringen omfattas därför av åldersgränser, den som inte fyllt 20 år får inte anordna en tillställning och den som inte fyllt 18 år får inte köpa eller bjudas på alkoholdrycker eller alkoholdryckliknande preparat.
Serveringstillstånd krävs inte för servering till en boende och besökare till denne, på särskilda boenden vid vilka måltidsservice erbjuds. Den som bedriver alkoholservering på ett särskilt boende ska använda ett för verksamheten lämpligt egenkontrollprogram. Eftersom kommunen är skyldig att utöva tillsyn över särskilda boenden som serverar alkohol bör boendet lämna information till tillsynsmyndigheten om verksamhetens omfattning.
Kommunen har tillsammans med Polismyndigheten ansvaret för yttre tillsyn på restauranger. Kommunen har ansvaret för eventuella sanktioner.
Tillsyn bedrivs på tre nivåer; förebyggande tillsyn, inre tillsyn och yttre tillsyn.
- Med förebyggande tillsyn menas information till sökande av serveringstillstånd och tillståndshavare samt utbildning riktad till restaurangpersonal. Till den förebyggande tillsynen räknas också de nyhets- och informationsbrev som skickas ut och de krögarträffar som Alkohol- och tobaksenheten arrangerar i samverkan med Polismyndigheten.
- Med inre tillsyn avses kontroll och granskning av uppgifter från olika myndigheter och Syna (kreditupplysningsföretag) och görs under tiden tillståndet gäller. En inre tillsyn skall göras av varje verksamhet en gång per år.
- Uppföljning av restaurangrapporter och övervakning av restaurangernas marknadsföring i annonser och på webben.
- Med yttre tillsyn avses direkt tillsyn på restauranger utförd av kommunen ensam eller i samverkan med andra myndigheter. Vid tillsyn bedöms ordningen på restaurangen, eventuell servering till underåriga och överservering, alkoholreklam, att maträtter serveras med mera. Tillsynsbesök planeras så att varje verksamhet besöks minst en gång per år. Besöken kan ske vid olika tidpunkter under dag-, kväll- eller nattetid. Protokoll skickas ut efter tillsynsbesöket. Vid brister inleds tillsynsutredning och utredningen kommuniceras innan beslut tas.
Riktlinjerna kan revideras under varje mandatperiod och vid behov.