Att bo i äldreboende
Ett äldreboende är en trygg boendeform för dig med demenssjukdom och/eller är äldre och har ett så omfattande vård- och omsorgsbehov att hemtjänst eller trygghetsboende inte längre räcker till för att tillgodose behoven.
I ett äldreboende bor du i egen lägenhet med dina egna möbler. Boendet tillhandahåller en säng. Här finns trygghetslarm och tillgång till personal dygnet runt som är där för att ge dig den omsorg och trygghet du behöver..
Boendet är att se som ditt eget hem, du hyr din lägenhet och har ett eget hyreskontrakt. Du betalar hyra för din lägenhet, en omvårdnadsavgift och kostnad för mat. Du betalar också själv för telefon, hygienartiklar, fotvård, läkemedel, läkarbesök.
Wifi finns på boendet och ett basutbud på tv kanaler finns i de gemensamma lokalerna. Vill du ha något mera abonnerar du själv på det i din egen lägenhet.
Inför en flytt till äldreboende är det viktigt att du också tecknar en hemförsäkring.
Tänk på att du även kan ansöka om bostadstillägg hos Pensionsmyndigheten.
Lägenheterna kan se lite olika ut så prata med enhetschefen på aktuellt boende för att få veta mer.
Du möblerar som du själv vill ha det
Boendet står för säng och madrass men i övrigt möblerar du med dina egna möbler, tavlor, lampor och de saker du vill ha för att skapa trivsel.
På boendet finns också gemensamhetsutrymmen för samvaro, matsal och utemiljö.
Tv finns i gemensamhetsutrymmena men kanske vill du ha din egen tv eller radio inne i din lägenhet, då tar du med dig det.
Tänk på att lampor och annan elektrisk utrustning ska ha godkända sladdar.
I samband med din inflyttning kommer du och dina anhöriga/företrädare erbjudas ett välkomstsamtal, ni kommer också få en välkomstbroschyr.
Efter någon vecka kommer du tillsammans med den personal som blir din kontaktman börja skriva din levnadsberättelse och utforma en genomförandeplan för att säkerställa att du får det stöd och den omsorg du behöver på det sätt du vill ha den.
Omsorgspersonal finns på plats dygnet runt för att ge dig stöd och hjälp med din personliga omsorg och måltider utifrån dina individuella behov.
Du kan delta i dessa sysslor utifrån hur mycket du orkar och förmår.
Personalen städar din lägenhet och sköter tvätt av dina kläder och sänglinne förutsatt att de är märkta och tål vanlig maskintvätt. Fönsterputs vartannat år ingår.
På boendet finns trygghetslarm och du får stöd med de hälso- och sjukvårdsinsatser du behöver.
Det finns gemensamhetsutrymmen så som matsal, vardagsrum och uteplatser, där kan du äta, umgås med andra och delta i olika aktiviteter.
Ledsagning vid läkarbesök eller shopping samt personliga inköp av till exempelvis hygienprodukter och kläder sköts i första hand av dina företrädare men finns inte den möjligheten kan du få hjälp av personalen med detta. Digitala inköp kan vara en praktisk lösning.
På boendet arbetar omvårdnadspersonal som består av undersköterskor och vårdbiträden samt legitimerad personal så som sjuksköterska, sjukgymnast/fysioterapeut och arbetsterapeut. På en del boenden finns även specialistundersköterskor.
En läkare från primärvården besöker regelbundet boendet.
Samtliga personalkategorier jobbar tillsammans i tvärprofessionella team för att skapa trygghet, säkra och utveckla vårdens kvalitet.
Beroende på boendets storlek finns en eller flera enhetschefer som ansvarar för driften av boendet. Dessutom finns en verksamhetschef som ansvarar för hela verksamhetsområdet äldreboende och ett antal stödfunktioner.
När du flyttar in på boendet får du två egna kontaktmän bland medarbetarna.
Kontaktmannen har till uppgift att du ska känna delaktighet, kontinuitet och meningsfullhet i din dagliga tillvaro samt fungera som en kontakt och länk till anhöriga.
Kontaktmannen ansvarar för att dina behov och önskemål framkommer i den genomförandeplan som ni upprättar och följer upp tillsammans.
Kontaktmannen upprättar tillsammans med dig en genomförandeplan. I genomförandeplanen ska det framgå vad du klarar av att utföra själv, vad du behöver stöd och hjälp med och när och hur stödet ska utföras.
En genomförandeplan ska göra det tydligt vilka behov av insatser du ska erbjudas utifrån dina intressen och önskemål. Den ska uppdateras fortlöpande.
Genomförandeplanen ger vägledning till övriga medarbetare när kontaktmannen inte finns på plats.
Aktiviteter är en viktig del av din vardag. Du erbjuds aktiviteter både individuellt och i mindre grupper, där alla ska kunna hitta något särskilt roligt eller stimulerande. De olika gemensamma aktiviteterna presenteras varje vecka i ett aktivitetsschema på enheterna. Du väljer själv vilka du vill delta i.
Aktivitetshandledare
På boendet finns det en eller flera aktivitetshandledare som har ett extra ansvar för att planera och erbjuda ett bra utbud av aktiviteter. Boendet samarbetar också med många frivilliga aktörer som finns i samhället och detta gör att utbudet för de boende blir innehållsrikt och bredare.
Det finns ett upparbetat samarbete med ett antal intresseorganisationer som tillhandahåller volontärer och olika slag av underhållning.
För många människor är mat och måltider dagens höjdpunkter och de blir kanske ännu viktigare när man flyttar in på ett äldreboende. Att äta vällagad mat i en trivsam miljö är en förutsättning för hälsa och livskvalitet.
Måltiden blir ett viktigt socialt sammanhang men också en förutsättning för att få energi till dagens aktiviteter. Högtider uppmärksammas lite extra och boendet följer Livsmedelsverket nationella riktlinjer för måltider i äldreomsorgen.
Boendet serverar frukost, lunch, middag, mellanmål och nattmål om så önskas. På varje boende finns utsedda måltidsambassadörer som har ett särskilt ansvar för att skapa goda och trivsamma måltider.
Huvuddelen av maten levereras från Sundsvalls kommuns Mat & Måltider men tillbehör som potatis, ris, pasta och sallad tillreder boendet själva. Övriga måltider, frukost, eftermiddagsfika och kvällsfika tillagas på respektive enhet av personalen.
Välfärdsteknik kan bidra till att skapa trygghet och ökad självständighet för de boende. Inget kan ersätta den mänskliga kontakten, men med teknikens hjälp kan vi se till att så mycket som möjligt av omsorgstiden är tillsammans med våra boende.
Som anhörig/närstående är du en viktig resurs och du är en givetvis en naturlig del i vardagen på boendet.
Boenderåd och anhörigträffar
Boendet anordnar anhörigträffar och boenderåd minst två gånger per år.
Boendet har också ett eget instagramkonto där du som anhörig har möjlighet att ta del av information och aktiviteter som händer på boendet.
I kommunen finns även verksamhet som erbjuder stöd till anhöriga.
På demensboendena arbetar personalen utifrån en modell som kallas Stjärnmärkt vilket är utarbetad av svenskt demenscentrum.
I kommunen finns även ett demenscentrum som stöttar verksamheterna i demensfrågor.
Har du synpunkter eller klagomål på verksamheten kan du alltid kontakta enhetschefen för aktuellt boende.
Det finns också en e-tjänst på kommunens hemsida som du är välkommen att använda
Akut kontakt
Om ett akut behov av insatser uppkommer under helg/kväll/natt ringer du 1177 och begär att få kontakt med tjänstgörande distriktssköterska i Sundsvalls kommun.
Kontakt
Kontakt Sundsvall
Telefon: 060-19 10 00
E-post: kontakt@sundsvall.se
Öppettider: Måndag-fredag 08.00-17.00
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Omsorg och hjälp
- Anmälan till informationsträff för att bli god man och förvaltareLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansök/anmäl behov av Insatser inom vård och omsorgLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansöka om förvaltarfrihetsbevisLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansöka om uttag från överförmyndarspärrat kontoLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om bostadssocialt hyreskontraktLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om ekonomiskt biståndLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om ekonomiskt stöd för merkostnader vid ordinarie assistents frånvaro/sjuklönekostnadLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om LSS-insatserLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om samtycke till fördelning vid arvskifteLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om samtycke till försäljning av fastighet, bostadsrätt eller tomträttLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om samtycke till underårig att få bedriva näringLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Avgiftsberäkning för hemtjänstLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Entledigande god man/förvaltareLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Förteckning ställföreträdarskapLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Informationssamtal ansökanLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Inkomst- och bostadsförfråganLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Intresseanmälan för frivilligt socialt arbeteLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Klagomål och synpunkter - Vård och omsorgLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Nära vård, utvecklingsidéer och projektLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Omprövning av förvaltarskapLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Oro för barn - anmälanLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Provberäkna ekonomiskt biståndLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Redogörelse för ställföreträdare för omyndigaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Redogörelse ställföreträdare för vuxnaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Samarbetssamtal intresseanmälanLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Sök utförare av hemtjänstLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- UtförarportalenLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- ÅtagandeLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster