Klagomål och synpunkter på verksamhet inom sjukvård och omsorg
Har du synpunkter eller klagomål på till exempel äldreboendet, hemtjänsten, gruppboendet, vårdkontakten eller ett hjälpmedel?
Eller vill du dela med dig av något positivt som du upplevt i kontakten med våra verksamheter inom Vård och omsorg?
Kontakta ansvarig chef i första hand
Vård och omsorg bygger på ett respektfullt och ömsesidigt förtroende. Vänd dig i första hand till ansvarig enhetschef med din synpunkt eller ditt klagomål. Det är oftast verksamheten som bäst kan förklara vad som hänt och vidta åtgärder för att det inträffade inte ska hända igen. Du kan vara anonym om du vill, men tänk då på att du inte kan få något svar.
Andra sätt att framföra synpunkter och klagomål
Utöver kontakt med personal eller chef finns det andra sätt att framföra synpunkter och klagomål på:
Via vanlig post
Sundsvalls kommun
Vård- och omsorgsnämnden
Norrmalmsgatan 4
851 85 Sundsvall
Anmäl klagomål till kommunen
Synpunkten eller klagomålet kan fyllas i direkt på webben. Du som anmälare kommer att få svar att synpunkten/klagomålet har tagits emot och hur den kommer att hanteras. Målet är att de ska hanteras skyndsamt men undantagsvis kan det, i ärende som kräver mer utredning, ta något längre tid.
Via e-tjänst
Personuppgifter som lämnas i samband med din registrering hanteras i enlighet med dataskyddsförordningens (GDPR) regler. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter.
Vill du skicka in din anmälan via brev kan du skriva ner dina upplevelser och skicka till nämndernas myndighetsbrevlådor.
Via e-post
Via vanlig post
Sundsvalls kommun
Vård- och omsorgsnämnden
Norrmalmsgatan 4
851 85 Sundsvall
Sundsvalls kommun
Individ- och arbetsmarknadsnämnden
Norrmalmsgatan 4
851 85 Sundsvall
Patientnämnden i Västernorrland
Sundsvalls kommun har gemensam Patientnämnd med Region Västernorrland. Patientnämnden lyssnar på dina synpunkter och ger råd. Vanligen framför handläggaren som tar emot dina synpunkter dessa till vården och försöker hjälpa till att reda ut vad som har hänt.
Anmäl direkt till Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
Om du upplever att någon har drabbats av en allvarlig vårdskada med permanenta eller oföränderliga besvär, ett väsentligt ökat vårdbehov, kan du kontakta IVO.
Via vanlig post
Sundsvalls kommun
Vård- och omsorgsnämnden
Norrmalmsgatan 4
851 85 Sundsvall
Vi kommer skyndsamt hantera ditt klagomål. När ditt klagomålsärende avslutas får du svar. Om du valt att vara anonym så utreds och dokumenteras klagomålet men ingen återkoppling sker.
Om du lämnar ditt klagomål skriftligt via e-tjänsten Lämna synpunkt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. räknas den som en inkommen allmän handling. Det innebär att alla som vill kan begära att få läsa det du skriver i ditt klagomål.
Inkomna ärenden till Sundsvalls kommun diarieförs alltid. Personliga förhållande och sekretessuppgifter blir dock inte offentliga. Du kan läsa mer om hur kommunen hanterar allmän handling och sekretess.
Då kan du kontakta respektive områdeschef/verksamhetschef via kommunens växel på telefon: 060-19 10 00. Tala om vilket verksamhetsområde det gäller. Eller skicka e-post till Vård-och omsorgsnämnden (von@sundsvall.se)