Trygghetslarm
Ett trygghetslarm kan göra att det känns säkrare att vara i hemmet både natt och dag. Du kan snabbt få kontakt med personal alla tider på dygnet.
Trygghetslarm – vad innebär det?
Trygghetslarm är ett biståndsbeslut för dig som har behov av att kunna tillkalla hjälp under dygnet. Trygghetslarmet är ett lån från Sundsvalls kommun. Alla larm besvaras dygnet runt av en larmoperatör, operatören kontaktar i sin tur din ansvarige hemtjänstutförare.

Du blir uppringd när du larmar
Larmet består av två delar, en larmklocka och en trygghetstelefon. Larmklockan bär du runt handleden eller i ett band runt halsen. Trygghetstelefonen har en högtalarfunktion. De digitala trygghetslarmen har ingen koppling till din hemtelefon eller mobiltelefon utan fungerar helt fristående, du kan alltså vara utan telefon och ändå ha ett trygghetslarm.
Larmpersonal kommer hem till dig
När du trycker på larmknappen ringer du automatiskt upp en larmcentral. Där finns personal som svarar dygnet runt. När du larmat kontaktar larmcentralen hemtjänstpersonal som åker hem till dig.
När ska jag använda mitt trygghetslarm?
Du ska enbart använda ditt trygghetslarm för att påkalla hjälp vid ett oförutsett hjälpbehov som exempelvis fall i hemmet eller sjukdom. Trygghetslarmet ska inte ersätta hemtjänstinsatser som kan planeras in. För att ansöka om utökade hemtjänstinsatser kontakta Vård- och omsorgsförvaltningen.
Om att provlarma med ditt trygghetslarm
Du som har ett trygghetslarm ska själv provlarma en gång i månaden, för att säkerställa att det fungerar. Tryck på din personliga larmknapp och vid svar från larmoperatören uppge att det är ett provlarm. Om du inte kan göra detta själv kommer du att få hjälp av din hemtjänstutförare. Om du reser bort eller hamnar på sjukhus är det viktigt att du meddelar detta till din hemtjänstutförare. Lämna alltid trygghetslarmets basenhet inkopplad med elsladden i eluttaget för att larmet ska ha full funktion.
Behöver du inte ditt trygghetslarm längre?
När eller om du inte längre behöver larmet ska det återlämnas till Sundsvalls kommun, kontakta din hemtjänstutförare eller Vård- och omsorgsförvaltningen
Vill du veta mer om trygghetslarm?
Kontakta din hemtjänstutförare eller Vård- och omsorgsförvaltningen
Nyckelfria lås för alla beviljade insatser
Sedan 2012 finns ett politiskt beslut om nyckelfri låshantering för samtliga hemtjänstutförare och hemsjukvården för att minimera hantering av fysiska nycklar. Gäller vid alla typer av beviljade insatser hos dig.
Aktuell kostnad
Trygghetslarm/GPS larm
- 317 kronor per månad.
- Inget avdrag görs vid frånvaro.