Styrmodell för Sundsvalls kommunkoncern
Sundsvalls kommunkoncern ska leverera bra välfärdstjänster. Grunduppdragen ska fullgöras, och verksamheterna ska sträva mot att nå sina mål. Styrmodellen beskriver hur.
Du som medborgare ska med hjälp av styrmodellen förstå hur kommunen fungerar och skapar värde för dig. Bland annat hur kommunen sätter upp mål, prioriterar, följer upp och utvecklar verksamheten.
Styrpyramiden visar vilka byggstenar som behövs för att styra och leda Sundsvalls kommunkoncern.
I toppen av styrpyramiden finns visionen för Sundsvall. Den ska genomsyra allt vi gör.
Visionen konkretiseras till inriktningsmål av kommunfullmäktige. Jämsides finns våra grunduppdrag som beskriver syftet och spännvidden för vardagsarbetet.
För att det ska bli verkstad formulerar vi verksamhetsmål och planerar. Och för att veta hur det går för oss följer vi upp, utvärderar och reflekterar med stöd av indikatorer – fakta om verksamhetens effekter och resultat.
Styrsnurran gör verkstad av styrpyramiden
De tre pilarna bygger vidare på varandra och hjälper kommunkoncernen att gå framåt i riktning mot visionen.
Mål och planering lägger grunden för vardagsarbetet. Uppföljning och analys visar vad som gått bra, och vad som behöver utvecklas.
Och när analyserna leder till åtgärder och påverkar styrningen, skapas en positiv spiral som syftar till att skapa ännu bättre värde för dig som medborgare.
För vem gäller styrmodellen?
Styrmodellen har fastställts av kommunfullmäktige. Den gäller alla verksamheter i kommunkoncernen.
Resultatstyrning – skapar värde för dig
Kärnan i styrmodellen är resultatstyrning. Vad menas med det? Jo, att styrningen ska fokusera på att på bästa sätt skapa värde för dem vi är till för: du som är sundsvallsbo, elev, företagare, vårdtagare eller på annat sätt har kontakt med kommunen.
När vi väljer arbetssätt, och när vi bestämmer hur våra resurser ska användas, så ska vi göra det på ett sådant sätt att det blir så bra som möjligt för dig. Det är extra viktigt när resurserna är begränsade.
Verksamhetsutveckling
I styrmodellen ingår tio principer för verksamhetsutveckling. De finns för att säkra att vi arbetar systematiskt med att hela tiden utveckla verksamheten.
All verksamhetsutveckling har som mål att ge mervärde till Sundsvallsborna, och det sker oftast med hjälp av deras skattepengar. Därför ska vi inte ”hoppa på” vilka uppslag som helst, utan arbeta systematiskt. Det gör vi genom att följa dessa tio principer vid all verksamhetsutveckling:
- Vi utvecklar för att skapa värde för dem vi är till för.
- Vi skaffar kunskap om hur behoven ser ut och beskriver vilken effekt vi vill nå.
- Vi testar och prövar i ett tryggt ”rum”.
- Vi prioriterar utifrån värdeskapande och hållbarhet.
- Vi väljer arbetssätt utifrån situation.
- Vi stoppar, pausar eller ändrar när det inte går bra.
- Vi samskapar med många professioner, och med dem vi är till för.
- Vi arbetar strukturerat, systematiskt och dokumenterar det vi gör.
- Vi lär av egna och andras erfarenheter.
- Vi tar reda på vilken effekt det blev, givet behovet.
Vi ska också i första hand se på lösningar som drar nytta av digitaliseringens möjligheter.
Hur gör man då?
Det finns en hel bukett av verktyg och metoder. Det är inte så att ”en metod alltid är bäst”, utan man behöver välja metod efter situation.
Vi behöver alltså börja med att fråga: Vilket slags utmaning står vi inför – vilka möjligheter finns?
Texten här ovanför är en sammanfattning
Om du vill kan du beställa hela dokumentet (14 sidor) "Styrmodell för Sundsvalls kommunkoncern, Riktlinje" här: Beställ dokument Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Då måste du ange diarienummer: KS-2021-00507.
Ange hur du vill ha dokumentet:
- som pdf via e-post. Det är kostnadsfritt men tyvärr kan vi inte skicka den som tillgänglighetsanpassad pdf.
- utskriven och skickad med vanlig post. Om det är fler än 50 sidor tillkommer en avgift på minst 100 kronor, enligt beslut i kommunfullmäktige 2016.
Vill du veta mer?
Andra sidor på sundsvall.se
Är du anställd i kommunen?
Styrmodell för Sundsvalls kommunkoncern, Inloggad Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakt
Örjan Folkesson
Ekonomidirektör
Telefon: 070-693 44 83
E-post: orjan.folkesson@sundsvall.se
Adress: Sundsvalls kommun, 851 85 Sundsvall
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Kommun och politik
- Anmälan om misstänkt bidragsbrottLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansök om kulturstipendiumLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Begäran om registerutdrag enligt dataskyddsförordningen (GDPR)Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Begäran om skadestånd efter skadaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Debiteringsunderlag Bevakning efter avslutad räddningsinsatsLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Kopia av allmän handling från kommunarkivetLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Lämna synpunktLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Nominera till stipendium eller utmärkelseLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Passerkort till förhyrda kommunala lokalerLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Personuppgifter förtroendevaldaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Samtycke för bild, film eller ljudupptagning i kommunal verksamhet och sociala medierLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ställ fråga till kommunfullmäktigeLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Sundsvalls kommuns officiella anslagstavlaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- SundsvallsförslagetLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Tyck till om webbplatsenLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster