Tillgänglighetsrådet
Tillgänglighetsrådet, som tidigare hette kommunala funktionshindersrådet, är ett forum för samråd och informationsutbyte mellan funktionshindersrörelsen och kommunen.
Tillgänglighetsrådet är inte en nämnd eller en styrelse utan ett rådgivande organ.
Minnesanteckningar 7 maj 2025
Deltagare:
- Jeanette Hedlund
- Karin Nyhlén
- Ann-Marie Sjölund
- Tina Höglund
- Nina Söderström
Övriga gäster från föreningarna: Jan Gerhardsen, Christer Ersson, Rebecka Jonsson, Yvonne Modig, Annika Nordin, Monica Johansson, Johnny Hägglund, Nina Stattin
Jeanette Hedlund hälsar alla välkomna
Tillgänglighet i stadsplaneringen
Anna J Höglund vid bygglovsavdelningen berättar om den lagstiftningen som finns kring bygglov, kopplat till tillgänglighet, enligt plan- och bygglagen.
Linda Samuelsson, byggnadsantikvarie vid Sundsvalls museum och Johanna Ulfsdotter från Västernorrland museum berättar om hur tillgängliggörade av kulturella miljöer och byggnader går till. Ofta görs detta från fall till fall genom individuella bedömningar utifrån behovet av tillgänglighet och vad som är möjligt och lämpligt. Lösningen blir sedan ett samarbete mellan olika funktioner såsom tillexempel arkitekter, planerare, användare, antikvarier.
Caroline Durango och Hans Holmgren från kommunens scenservice respektive destinationsarbete berättar om erfarenheter utifrån arbetet med 400-årsjubileet. En central sak de blivit varse är att det borde gå att göra skyltningen bättre, till exempel skyltningen om rullstolsplatser vid framträdanden. Ofta är det något som en arrangör kommer på i ett sent skede och då blir det provisoriska skyltar. Det borde finnas framtagna bra skyltar för alla arrangörer att hämta och använda vid arrangemang på torget.
Hans berättar om upplägget kring nationaldagsfirandet med mycket aktiviteter på torget. Behovet av teckentolk lyfts av mötesdeltagare.
Panelsamtal
Jeanette modererar ett panelsamtal. Mötesdeltagarna har under fikat fått diskutera ett antal frågor som utgör underlag för ett samtal. Panelen utgörs av tidigare föredraganden Anna, Johanna, Linda, Caroline och Hans.
- En fråga som lyfts är huruvida det är rimligt att kravet på tillgängliga toaletter i bostaden kvarstår även om det i bygglovet handlar om inredning av lägenheter på vindar där det inte går att installera en hiss på grund av till exempel byggnadens höga kulturhistoriska värde. Mötet resonerar kring frågan och kommer fram till att det bör vara tillgängliga toaletter då boenden kan drabbas av tillfällig sjukdom som skulle underlättas av exempelvis en tillgänglig toalett.
- En annan fråga som mötet samtalar om är hur nationaldagsfirandet skulle kunna bli bättre ur tillgänglighetssynpunkt. Mötet resonerar här om att det behöver vara tolkar på plats som kan tolka det som händer och sägs på scenen samt storbildsskärmar som gör att man ser tolkarna från långt håll, alternativt särskilt avsatta platser nära scenen varifrån man kan se tolkarna väl.
Val av ledamot
Rådet har två vakanta platser och ska välja in representanter till dessa. Anna Backlund som representerar RSMH, Riksförbundet för Social och Mental Hälsa är nominerad och väljs in i rådet under dagens möte.
Tillgänglighetsrådet yttrande om behov P-automater
Rådet och alla föreningar har tidigare fått information om och fått möjlighet att komma med synpunkter på behovet av parkeringsautomater. Nina har hållit samman och sammanställt ett yttrande för rådets räkning. Sara skickar svaret till Stadsbyggnadskontoret.
Nästa möte
Den 4 september sker nästa rådsmöte. Vid detta tillfälle är det de representanter som är invalda som ledamöter till rådet (ibland kallat det lilla rådet)som kallas. Senare under hösten kommer det återigen att bli ett ”stormöte” såsom detta.
Minnesanteckningar 9 september 2024
Deltagare:
- Jeanette Hedlund, ordförande (S)
- Jonas Väst (S)
- Niklas Evaldsson (V)
- Ronja Brusell Strid (Kd)
- Nina Söderström
- Karin Nyhlén
- Peter Helsinger
- Peter Tjernberg
- Lars Mattsson
- Anita Boström-Nordell
- Mattias Winsa
Jeanette Hedlund hälsar alla välkomna
Återblick och reflektion från rådsmöten
Jeanette sammanfattar rådets arbete under den tid som gått sedan vi år 2023 introducerade ett nytt arbetssätt.
Vi gör en ”laget runt” vid bordet där den som vill får dela med sig av tankar och erfarenheter:
Nina reflekterar över behovet av att prata om tillgänglighet vid arrangemang, där hon den senaste tiden sett att brister leder till otillgänglighet. Hon tar också upp att det är väldigt kort svarstid på de remisser som kommer.
Jonas lyfter att det är bra att ha en referensgrupp som kan svara på motioner.
Peter H lyfter ett bra arrangerande av Sundsvall 400 år men att åskådarplatser vid arrangemangen bör planeras tillsammans med rådet.
Peter T lyfter nyttan av att ha rådet.
Sara kommer att bjuda in alla ledamöter i rådet till en Teamsgrupp där vi tillexempel kan dela dokument.
Nina erbjuder sig att hjälpa den som behöver lära sig mer om Teams.
Val av ny ledamot
Mattias Winsa nominerad som representant för synskadades riksförbund är nominerad och väljs in som ersättare i rådet under mötet.
Färdtjänst
Återkoppling från dialog med leverantör
Nina och Peter träffade taxi Drakstaden och känner sig förhoppningsfull då dialogen var bra. Taxi Drakstaden blev överraskade då de siffror de fått inför upphandlingen inte stämde. Från en uppgift om cirka 260 inkommande samtal per dag om inkommer cirka 800 samtal om färdtjänst per dag. Beställningarna var initialt nästan dubbelt så många som de fått uppgifter på inför upphandlingen.
Det som irriterat många resenärer är att man nu måste följa den regel som säger att bokning av färdtjänstresa med vanlig bil ska göras minst en timme innan resan ska ske och med specialfordon minst 2 timmar i förväg. Regeln var sådan även under den tidigare leverantörens tid, men den tidigare växeln följde inte regeln, vilket gjorde att många resenärer nu är vana vid att få en bil på cirka 10-15 minuter.
Man är inte heller vana vid att det kan bli ”slingor”, vilket de som åkt färdtjänst före år 2015 varit med om tidigare.
Av de 55 bilar som finns så är 25 låsta till sjukresor, de får inte användas för färdtjänstresor. Den största fordonsbristen är på specialfordon men vid årsskiftet hoppas leverantören att flottan skalla vara fullbemannad.
Återkoppling från dialog med upphandling
Jeanette hade kontakt med Jimmy Andersson precis när avtalet gick igång i augusti, vilket då var i samband med skolstart. Det blev en turbulent start med svårigheter att boka och att beställda bilar kom sent. Detta mycket på grund av kapacitetsbrist utifrån ovanstående. Under Drakstadens inledande period har det också varit många arrangemang i centrum vilket kan ha ökat trycket och behovet av färdtjänst.
Man har en tät dialog med entreprenören och följer hur det fortskrider.
Malandsbadet
Under sommaren arbetade föreningarna i rådet fram ett remissvar på renoveringen av Malandsbadet. Synpunkterna var att:
- En nybyggnad skulle vara lämpligare än en renovering
- Handikapparkering bör finnas i anslutning till entrén
- Lekytor med särskilda underlag bör skapas
- Det bör finnas lekytor för barn som ej kan springa och klättra
Återkopplingen från Drakfastigheter är att nybyggnad på annan plats har utretts i förstudien men att nuvarande plats och renovering av byggnad har valts, att handikapparkeringar kommer att finns inom 25 m från entrén. Alla lekytor kommer vara anlagda med gummiasfalt och det kommer vara enkelt för alla att leka i splashytorna samt att det kommer att finnas en enkel ”vattenbana” med god access att leka med.
Vidare fanns synpunkter från föreningarna om att det borde finnas omklädningsrum med brits för besökare som inte kan sitta självständigt samt möjlighet att ta sig i och ur bassängen för personer som inte kan gå. Återkopplingen från Drakfastigheter är att det inte är projekterat för någon brits men att om utrymme och ekonomi, i ett senare skede tillåter, kan en brits installeras. När det gäller access till bassängen har detta inte varit med i beställningen. Drakfastigheter har nu tagit kontakt med bassängleverantören för att undersöka möjligheten att få in ett fäste på bassängens undervisningsdel. Bassängen är dock under produktion nu så det kanske inte ens är möjligt att få till under detta skede. Det finns även olika sorters liftar som kan köras fram till bassängkanten och lyfta ner personer i vattnet. Sådana är dock dyra och i nuläget finns inte utrymme att köpa in en sådan.
Arbetsformer framåt vid framtida remisser
Tanken framåt är att få till en struktur och ett flöde på remisser till rådet. Vi ska försöka hitta en arbetsform där Drakfastigheter remitterar objekt via Sara Lindblom. Materialet ska vara helt klart att bara sända vidare till föreningarnas representant som håller samman föreningarnas svar som ska gå direkt till Drakfastigheter.
Föreningsbyrån
Med anledning av att flera föreningsrepresentanter upplever det krångligt att söka föreningsbidrag besöker Evelina Wenzel, från Föreningsbyrån, rådets möte och vi har en dialog om hur det fungerar att söka föreningsbidrag.
Föreningsbyrån har ett bidragssystem, smartbook, där man loggar in med bankID och gör sin ansökan. Oftast är utlysningen öppen i en månad men vid nästa ansökningsomgång kommer utlysningen att vara öppen längre, dvs öppna redan innan sommaren för att föreningarna ska få mer tid på sig.
Nina har en fråga om hur man kan minska administrationen och hjälpa till att förstå och uppmärksamma vad som saknas eller behöver kompletteras. Detta då det kommer många mail från systemet eller Föreningsbyrån i samband med ansökningarna och det är lätt att något missas. Evelina berättar att Föreningsbyrån brukar försöka skicka ett sammanfattande mail till de individuella föreningarna för att säga till när de behöver en komplettering.
Föreningsbyrån är tillgänglig för frågor om ansökningsprocessen via mail foreningsbyran@sundsvall.se eller på telefon 19 84 00 vardagar kl. 10-12.
Ett förslag kommer om att bjuda in föreningsbyrån till ett samrådsmöte när en utlysning öppnas.
Funktionsrättsdagen 3 december
Jeanette informerar om funktionsrättsdagen den 3 december där olika föreningar, studieförbund, Region Västernorrland och Sundsvalls kommun planerar för en konferensdag på Clarion Hotel i Sundsvall. En inbjudan om ”Save the date” har gått ut till alla föreningar och ett mer detaljerat program kommer under hösten
Nästa möte
Nästa möte är den 7 november i form av ett stormöte där alla föreningar bjuds in. Planen är att ha ett tema kring fysisk tillgänglighet och utformning av tillgänglighet i kulturminnesmiljöer.
Inspel till programpunkter för den 7 november mailas till sara.lindblom@sundsvall.se senast den 30 september.
Övriga frågor
Majlis Fanqvist vill med anledning av planerna på en kongress- och konserthall slå ett slag för hörselslingor. I Tonhallen finns särskilda platser med hörslinga som man kan boka, det är en uppskattad service.
Hörslinga till föreningslokalerna på Skepparplatsen behöver komma på plats. Föreningarna kontaktar Drakfastigheter.
Minnesanteckningar 25 april 2024
Deltagare:
- Jeanette Hedlund, ordförande (S)
- Nina Söderström
- Peter Helsinger
- Tina Höglund
- Lars Mattsson
- Anita Boström-Nordell
- Ann-Marie Sjölund
- Peter Tjernberg
- Karin Nyhlén
Övriga gäster från föreningarna: Barbro Enarsson, Louise Åsén, Thomas Andeer
Jeanette Hedlund hälsar alla välkomna
Information från Mitthem
Maria Lindblom, fastighetschef vid Mitthem berättar kort om Mitthems uppdrag och organisation.
Maria berättar sedan om skyddsrum och hur de fungerar. I Sverige finns drygt 65 000 skyddsrum som är till för att ge befolkningen skydd i krig. Man tillhör inget särskilt skyddsrum utan använder det som finns närmast. Man kan därför säga att skyddsrummen är allas skyddsrum och att ingen har förtur.
På ”skyddsrumskartan” på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida (www.msb.se/sv/verktyg--tjanster/skyddsrumskarta/) kan man se hur skyddsrummen är fördelade i Sverige och vart det var det närmsta skyddsrummet finns. Alla skyddsrum och byggnader med skyddsrum ska vara märkta med en skylt som har en orange fyrkant med blå triangel och texten SKYDDSRUM.
Mitthem har 103 skyddsrum som rymmer totalt 11 000 personer. Nästan alla skyddsrum nås via källartrappor, om det finns en hiss till skyddsrummet ska denna inte användas i krigsläge.
Tillgängligheten för de som har svårt att nå skyddsrum på egen hand bygger på att få hjälp av sina medmänniskor att ta sig till skyddsrummet. MSB skriver så här på sin hemsida: "Många skyddsrum är tillgängliga men alla har inte som regel anpassningar för människor med till exempel funktionsnedsättning. I kris eller krig kan man tänka på att det är de med störst behov av stöd som får hjälp av samhället. MSB brukar prata om vikten av att man ska lära känna sina grannar. Om man redan innan vet om att någon har en funktionsnedsättning så är det större chans att kunna hjälpas åt vid till exempel en utrymning".
Mitthem har inventerat alla skyddsrum som finns i deras fastigheter. Därefter påbörjades ett arbete med vidta vissa åtgärder till exempel att flytta på eller åtgärda fiberledningar samt vatten- och elledningar och att byta belysning till godkänd belysning. Många skyddsrum fungerar i dagsläget som förråd och dessa ska på 48 timmar kunna återställas till skyddsrum.
Maria berättar vidare om tillfälligt stopp utanför port. Det upplevs vara för korta stopptider utanför port till flerfamiljshus. Det är tillåtet att stå utanför sin port i 10 minuter för i och urlastning. Tiden är satt för att blåljusverksamheterna ska ha möjlighet att komma fram. Det finns önskemål om att kunna koppla ett handikapparkeringstillstånd till att få göra ett längre tillfälligt stopp. Det är inte möjligt. Däremot får man gärna ta kontakt med Maria för att se om det går att hitta individuella lösningar i de fall det krävs. maria.lindblom@mitthem.se eller 13 95 82.
Presentation och frågor kring det nya färdtjänstavtalet
Vid stormötet den 7 november berättade inköpschefen Jimmy Andersson från upphandlingsenheten om den pågående färdtjänstupphandlingen. Till dagens möte kommer Jimmy för att berätta om det aktuella läget samt svara på frågor.
Ett nytt avtal är tecknat och det är med Taxi Drakstaden. Avtalet börjar gälla 15 augusti. Bokning av resor kommer att göras via leverantörens beställningscentral med ett eget telefonnummer, svarstiden ska inte överstiga 3 minuter.
Rådets medlemmar betonar att det är av stor vikt att information om att det blir ett nytt telefonnummer för bokning av resor för att beställa färdtjänst måste kommuniceras tydligt. Det räcker inte med en notis på kommunens hemsida.
Det nya avtalet och efterlevnaden av att leverantören lever upp till vad som utlovas kommer att göras. Uppföljningen kommer bestå av uppföljningsmöten och tillhandahållande av löpande uppföljning och statistik över resor och kostnader.
Nytt i avtalet är att det finna en åtgärdstrappa utifrån att eventuella brister upptäcks. Först i åtgärdstrappan är att ha kommunen har en dialog med leverantören och ytterst i trappan är uppsägning av avtalet. Däremellan finns till exempel möjligheten att belägga leverantören med en straffavgift eller vite enligt en lista på brister:
- Nekar bokning från resenär – 2000 kr per tillfälle.
- Hämtning som är mer än 15 minuter försenad - 1500 kr per tillfälle.
- Inte utfört hämtning och körning - 5000 kr per tillfälle.
- Att resenär lämnas på fel plats eller inte ”hand i hand” - 5 000 kr per tillfälle.
- Om förare bryter mot kravet att säkra rullstol – 5 000 kr per tillfälle.
- Dokumenterat dåligt kundbemötande / bristande uppfyllelse av kraven på föraren – 2000 kr per tillfälle.
- Brister i faktura – 500 kr
- Övriga brister – 20 000 kr/vecka max 400 000 kr (handlingsplan krävs)
Det uppstår en diskussion kring hur kommunen ska få information om ovanstående brister utifrån att synpunkt Sundsvall inte hittills har fungerat för att rapportera brister kring färdtjänst. En uppföljning av ovanstående kan inte bygga på att det är leverantören som ska rapportera om de inte fullgjort någon av punkterna vid en resa. Resenären måste kunna rapportera in brister i ett fungerande system.
Jimmy säger att det inte i dagsläget inte är tänkt att ta fram något nytt verktyg även om han nu ser att det finns brister som vi behöver bevaka.
Rådet föreslår ett uppföljningsmöte med upphandlingsenhet och Drakstaden under hösten.
Minnesanteckningar 29 februari 2024
Deltagare:
- Jeanette Hedlund, ordförande (S)
- Niklas Evaldsson (V)
- Nina Söderström
- Peter Helsinger
- Karin Nyhlén
- Peter Tjernberg
- Ann-Marie Sjölund
- Anita Boström-Nordell.
Jeanette Hedlund hälsar alla välkomna
Föregående minnesanteckningar
Mötet gör en återkoppling på föregående rådsmöte och är överens om att det var ett bra och informativt möte.
Drakfastigheter: Det behöver bli tydligt när och hur funktionshindersföreningarna ska komma in i Drakfastigheters planering och olika projekt.
Färdtjänstupphandlingen: I den nya period som startar, med en ny utförare, kommer det inte att vara tillräcklig med att taxibolaget rapporterar de fel och de avvikelser de upptäcker. Det måste vara möjligt för de som använder färdtjänsten att på ett enkelt sätt själva rapportera de avvikelser som erfars. Synpunkt Sundsvall fungerar erfarenhetsmässigt inte som system för detta utan ett nytt system för rapportering av detta behöver användas.
Val av nya ledamöter från föreningarna
Föreningarna behöver utse två nya ledamöter till kommunala funktionshindersrådet varav en av dessa ska vara vice ordförande i funktionshindersrådet. Dessa två ska kunna väljas in i rådet på nästa rådsmöte den 25 april.
Remisser och Motioner
I december 2023 gavs funktionshindersföreningarna möjlighet att gemensamt besvara den motion som Kristdemokraterna och Liberalerna lagt fram, om att ta fram ett tillgänglighetsprogram samt att byta namn på funktionshindersråd till tillgänglighetsråd. Motionssvaret beslutas i kommunfullmäktige den 25 mars.
Förslaget till beslut är att inte ta fram ett nytt program med motiveringen att fler styrdokument att förhålla sig till inte säkerställer en utveckling på området. Det finns andra mer övergripande styrdokument i kommunen där funktionsrätt finns med, om än inte på detaljerad nivå. Att istället jobba aktivt och ha dialog om problem och utmaningar med olika verksamheter och utövare tros vara mer verksamt.
Motionens andra förslag, att byta namn på rådet till tillgänglighetsrådet föreslås i förslaget till beslut att bifallas.
Nästa möte 25 april
Till rådets nästa möte den 25 april kommer beredningsmötet fram till att ännu en gång bjuda in upphandlingsenheten utifrån att det nya färdtjänstavtalet är klart. Föreningarna uppmanas att i förväg, via Peter Tjernberg inkomma med frågor och synpunkter kopplat till användning av färdtjänst. Frågorna ska vara inskickade till Peter senast 22 mars och skickas sedan vidare till Sara Lindblom på Sundsvalls kommun.
Beredningsmötet kommer också fram till att bjuda in en representant från det kommunala bostadsbolaget Mitthem för att ha dialog om i och urlastning av bil med handikapptillstånd vid fastighetsport samt vaktbolagens hantering av detta och bötesfällning. Kopplat till Mitthem dyker också frågan om skyddsrum och tillgängligheten i och till dessa vilket också får bli en punkt på mötet den 25 april.
Vill man ta upp eller ställa några övriga frågor till mötet den 25 april så ser vi gärna att de kommer in i förväg. Det ger oss möjlighet att förbereda oss för att kunna svara så bra som möjligt. Övriga frågor ska vara sara.lindblom@sundsvall.se tillhanda senast 10 april.
Övriga frågor
Under beredningsmötets gång växer en idé om att påbörja en lista med tillgänglighetsbrister i Sundsvall. En lista som visar vad som behöver åtgärdas men som inte utlovar när det kommer att göras eller om det ens är möjligt. Tanken är då att få syn på brister som vi idag inte identifierat eller som vi vet om men behöver påminna oss om och att kunna börja åtgärda och se en positiv utveckling
Den fråga om hörselslinga i föreningarnas lokaler på Skeppargatan kommer Niklas Evaldsson att ta vidare från föreningsbyrån till Drakfastigheter och återkomma.
Vad gör tillgänglighetsrådet?
- Stärker inflytandet i frågor som gäller barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning.
- Verkar för att kommunens verksamheter uppmärksammar tillgänglighetsfrågor.
- Verkar för att höja kunskapsnivån om funktionsnedsättningar.
- Gör behov av insatser synliga.
Kommunens olika nämnder, förvaltningar och bolag kan rådfråga tillgänglighetsrådet inför beslut som rör funktionshindersfrågor. Funktionshindersrörelsen ska själva arbeta aktivt för förändringar.
Samråd
- Förvaltningar och nämnder kan använda funktionshindersrörelsens samrådsgrupp som remissorgan.
- Byggranskningsgruppen hanteras av stadsbyggnadskontoret.