I industrialismens spår
Visning beskriver det industridrama som ägt rum i Sundsvall och hur det satt spår i landskapet och påverkat människors liv.
Följ Sundsvalls industridistrikt under perioden 1880-1960 med sina tidstypiska föremål, målningar, fotografier, filmer, berättelser och arbetarköket från Nacka sågverk.
Boka skolprogrammet
Bokning
Visning
Inomhus. Sundsvalls museum, Kulturmagasinet
Rekommenderad årskurs
Grundskola årkurs 4–9, anpassad grundskola, gymnasium, SFI och komvux.
Max antal
25 elever.
Tidsåtgång
60 – 90 minuter.
Period 2024
1 mars 2024 – 10 januari 2025
Mötesplats
Kulturmagasinets reception.
Grundskola årkurs 4–6, anpassad grundskola och SFI
Visningen passar för arbete kring folkökningens orsaker och konsekvenser, jordbrukets omvandling och vad historiska källor berättar om barn, kvinnors och mäns levnadsvillkor.
Industrisamhället i Sundsvall blomstrar under 1800-talet och stadens invånarantal växer. En av alla som flyttar hit är författaren Karl Östman. I dåtidens Sundsvall är barnarbete en del av vardagen. Karl tar arbete vid sågverken redan som 11-åring.
Arbetarbostäderna var trånga och lönerna låga. Varför flyttade människor från jordbrukssamhällena in till staden?
Vi besöker arbetarköket från Nacka sågverk och lär oss om sågverksarbetarnas familjeliv. Hur såg levnadsvillkoren, arbetslivet och skolgången ut? Hur bodde människorna? Vad åt de och vad lekte barnen med?
Grundskola årkurs 7–9, gymnasiet och komvux
Visningen passar bra för arbete kring industrialismen, världshandel, fackföreningar, rättighetskamper och historiska berättelser om strävan att förbättra levnadsvillkor.
Sundsvalls spännande industridrama mellan åren 1880 och 1960. Vi lär oss om industriproduktionen med naturresurser så som skog, snö, och älvar via hamnar och med vattenkraft. Hur har industrins förutsättningar förändrats genom tiderna?
Många var de arbetssökande människor som flyttade in till sågverksmetropolen Sundsvall. Vi berättar om deras sammanhållning och kamper för bättre livsförhållanden. Varför bildades fackföreningar och varför utbröt Sundsvallsstrejken?
Hur var livet för en sågverksarbetare? Hur var livet för en träpatron? Och hur såg barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor ut?
Grundskola årskurs 4–6
Innehållet är från historiekunskapsämnets kursplan.
- Vad historiska källor kan berätta om Sverige historia och om likheter och skillnader för barn, kvinnor och män.
- Den stora folkökningen samt dess orsaker och konsekvenser för olika människor och grupper.
- Jordbrukets omvandling och dess konsekvenser för människor.
- Sverige och Nordens ekonomiska och kulturellt globala utbyte
Grundskola årskurs 7–9
Innehållet är från historiekunskapsämnets kursplan.
- Den ökande världshandeln mellan Europa, Asien, Afrika och Amerika.
- Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika historiska förklaringar till industrialiseringen, samt konsekvenser för olika människors levnadsvillkor i Sverige. Migration inom och mellan länder.
- Vad historiska källor kan berätta om människors och gruppers strävan att påverka och förbättra sina och andras levnadsvillkor, till exempel genom bildandet av fackföreningar.