Så behandlar Vård- och omsorgsförvaltningnen dina personuppgifter
Vård- och omsorgsförvaltningen behandlar personuppgifter för att kunna erbjuda hjälp till kommuninvånare i frågor som rör omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättningar. Det kan handla om särskilda boenden (äldreboende), hemtjänst, hemsjukvård, gruppboende, personlig assistans, daglig verksamhet, kontaktperson, korttidsboende, korttidstillsyn med mera.
Vi behandlar följande uppgifter
- Person- och kontaktinformation (till exempel namn, personnummer, födelsedatum, adress, telefon, telefon till arbete, e-post till arbete och privat)
- Specialkost.
- Hälsoinformation.
- Uppgifter om eventuellt behov av särskilt stöd.
- Kontaktuppgifter för närstående (namn, telefon, e-post).
Känsliga personuppgifter
Vård-och omsorgsförvaltningen behandlar personuppgifter som anses vara känsliga. Dina personuppgifter lyder under sekretess hos oss. Det innebär att enbart verksamhetens nämnd och personal hos Vård-och omsorgsförvaltningen har tillgång till den information och de personuppgifter som hanteras inom denna verksamhet. Behandling av känsliga personuppgifter kräver särskilda behörigheter och har begränsat tillgång bland personalen.
Personuppgifterna sparas så länge som vi har behov av dem enligt lag och arkivbestämmelser.
Varför behandlar vi personuppgifter?
- Handlägga ansökningar rörande hemtjänst, hemsjukvård, LSS insatser och särskild boende.
- Handlägga avvikelser, händelseanalyser och klagomål från hälso- och sjukvård.
- Utreda orosanmälningar.
- Utreda och handlägga behov av insatser som är patientanpassad.
- Tillhandahålla diverse insatser inom hälso- och sjukvården efter behov såsom omvårdnad, hjälp med läkemedelshantering, tandvård, fotvård, rehab, måltider, osv.
- Tillgodose god vård i livets slutskede och palliativ vård.
- Tillhandahålla stöd från demenscentrum.
- Kontakta anhöriga vid kris och nödsituation.
Rättslig grund
Varje behandling av personuppgifter kräver stöd i lagen. Vi behandlar endast personuppgifter i den utsträckning det är nödvändigt för att fullgöra vårt uppdrag och som en del av vår myndighetsutövning.
I huvudsak sker personuppgiftsbehandlingen på Vård-och omsorgsförvaltningen med antingen rättslig förpliktelse, myndighetsutövning eller allmänt intresse som grund.
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Kommun och politik
- Anmälan om misstänkt bidragsbrottLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansök om kulturstipendiumLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Begäran om registerutdrag enligt dataskyddsförordningen (GDPR)Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Begäran om skadestånd efter skadaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Debiteringsunderlag Bevakning efter avslutad räddningsinsatsLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Kopia av allmän handling från kommunarkivetLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Lämna synpunktLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Nominera till stipendium eller utmärkelseLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Passerkort till förhyrda kommunala lokalerLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Personuppgifter förtroendevaldaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Samtycke för bild, film eller ljudupptagning i kommunal verksamhet och sociala medierLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ställ fråga till kommunfullmäktigeLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Sundsvalls kommuns officiella anslagstavlaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- SundsvallsförslagetLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Tyck till om webbplatsenLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster