Ljustadalens skola F-6
Ljustadalens skola är en F-6 skola som ligger ca 10 km från Sundsvalls centrum, nära Birsta köpcentrum. I skolan finns anpassad grundskola, med inriktning mot både ämnen och ämnesområden.
Vårt mål är att elever som lämnar vår skola
- Har god självkänsla och tillit till sin egen förmåga.
- Har kunskaper för att möta det som väntar i framtiden.
- Har god social förmåga
- Har en känsla av en skolgång som har präglats av trygghet.
Vi är en skola där vi ser olikheter som en tillgång. Vi arbetar aktivt för att ge alla elever möjlighet att utveckla sin fulla potential. Anpassningar i den ordinarie lärmiljön är ett viktigt fokusområde för att alla elever ska ha så goda förutsättningar som möjligt till lärande och utveckling utifrån sina individuella förutsättningar. Vi lägger stor vikt vid att ha ett fungerande elevhälsoarbete, där all personal involveras. Samarbetet mellan elevhälsans personal och övrig personal på skolan är en viktig del i vårt elevhälsoarbete.
Arbetssätt
På Ljustadalens skola har vi ett trelärarsystem på lågstadiet, vilket innebär att tre lärare tillsammans ansvarar i varje årskurs. Varje årskurs är uppdelad i två klasser. Alla tre lärare i teamet har gemensamt ansvar för eleverna, deras undervisning samt föräldrakontakt.
På många lektioner är man två lärare i klassen för att på bästa sätt kunna stötta eleverna i deras lärande och utveckling. Mot klasserna arbetar också två personal från fritidshemmet, ungefär tre förmiddagar i veckan.
På mellanstadiet har varje årskurs samarbete så att varje klass har i huvudsak två lärare i de teoretiska ämnena, en som ansvarar för matte/No och en för svenska/So. Varje klass har sitt eget hemklassrum för att bidra till ökad trygghet och studiero.
På Ljustadalens skola finns en flexibel undervisningsgrupp, Lärlabbet. Vissa elever har behov av en mer avskalad och lugn miljö med extra vuxenstöd under delar av sin skoldag. Då finns möjlighet att få stöd i lärlabbet där kompetent och erfaren personal arbetar för att utveckla arbetssätt kring elever och strategier som sedan går att omsätta i arbetet i klass.
I vårt värdegrundsarbete arbetar vi för en ökad Vi-känsla hos eleverna, där alla elever känner sig trygga med varandra och respekterar varandras olikheter. Vi tycker det är viktigt att ha ett gott samarbetet mellan årskurser och skolformer på olika sätt, exempelvis med gemensamma aktiviteter och teman.
Vi vet att ökad fysisk aktivitet leder till ökad trygghet och studiero, samt förbättrade kunskapsresultat. Därför arbetar vi aktivt med att utveckla elevernas möjlighet till rörelse under skoldagen. Vi har rörelsepauser (brainbreakes) på alla lektioner som är mer än 45 minuter långa.
Läsning och elevernas språkliga förmåga är mycket viktigt för goda skolresultat. Därför arbetar vi aktivt med att utveckla elevernas ord- och begreppsbank. Vi utvecklar ständigt vårt språk- och kunskapsutvecklande arbete på skolan. Vi arbetar också aktivt för att stärka elevernas modersmål om de har ett annat modersmål än svenska.
Likabehandlingsarbete
Varje läsår upprättas en plan för kränkande behandling, där vi kartlägger riskområden och sätter upp mål för att förhindra kränkningar och diskriminering, samt en handlingsplan för att nå målen. I planen finns en rutin för att utreda, dokumentera och åtgärda när en elev kränker en annan elev.
För att kunna utreda händelser och för att förebygga kränkningar och diskriminering är det viktigt att skolan får information om vad som hänt. Vi uppmanar eleverna att alltid berätta för en vuxen om det är något som inte känns bra. Det är även viktigt att vårdnadshavare hör av sig till mentor eller fritidspersonal om barnen berättar om något som inträffat i skolan eller om de känner sig otrygga.
Fritidshemspersonalen ansvar för all rastverksamhet och lägger stor vikt vid att eleverna ska erbjudas meningsfulla rastaktiviteter. Genom att fördela sig mellan skolgårdens olika zoner bidrar personalen till en ökad trygghet på skolgården under rasttid.
Önska skola inför läsåret 2025/2026
Du som är vårdnadshavare erbjuds att önska skola för ditt barn inför höstterminen 2025. Om du inte aktivt önskar skola placeras ditt barn på en skola nära hemmet med en ledig plats. Det kan bli på någon annan än den närmaste skolan.
Du önskar skola för barn som höstterminen 2025 ska börja i
- förskoleklass
- årskurs 7 (om inte årskurs 7 finns på skolan där ditt barn redan går)
- årskurs 6, om ditt barn nu går på Solede skola eller Essviks skola (F-5).
Du kommer att kunna önska skola via e-tjänst. Ansökningsperioden öppnar i december 2024.
Sundsvalls Montessoriskola har en särskild pedagogisk inriktning och andra urvalsprinciper än de övriga kommunala grundskolorna. Läs mer om Sundsvalls Montessoriskola.
Frågor och svar om skolplacering
Hitta och jämföra grundskolor
Se webbsidan Hitta och jämför grundskolor, Utbildningsguiden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Du hittar matsedel för skolan på DinSkolmat Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Du kan också ladda ner den som en app till din telefon eller surfplatta!
Sundsvalls kommunala skolors läsårstider och lokala lovdagar finner du på webbsidan Lov, läsår och ledigheter
Sjukfrånvaro anmäler vårdnadshavare via Vklass eller genom att ringa 010-888 70 50 (talsvarstjänst).
Ljustadalens fritidshem
Lillfritids: (förskoleklass) , Tel: 070-190 50 37
Storfritids: (årskurs 1-2), 060-19 25 89, 070-603 96 40
Fritidsklubben: (årskurs 3-6), 070-190 78 75
Anpassad grundskola ämnesområden - fritids och skola, 073-275 14 92
Anpassad grundskola ämnen - fritids och skola, 073-270 21 32
Skoladministratör
Skolskjuts
Ann Persson
Telefon: 060-19 25 66
Skolsköterska
Carola Englund
Telefon: 060-19 25 70, 070-601 25 61
Skolkurator
Kajsa Hedblom Thurén
Telefon: 072-146 76 93
Vaktmästare
Mikael Olsson
Telefon: 070-690 94 29
För oss på skolan är ett gott samarbete mellan hem och skola väldigt viktigt. Vi vill uppmana vårdnadshavare att höra av sig till skolan om man har funderingar kring skolan. Vi tar barn och vuxna på allvar och vill lyssna in alla för att alla elever ska ha en bra skolgång.
Trivselledare
Ljustadalens skola har under hösten 2022 påbörjat ett flerårigt samarbete med Trivselledarna. Det innebär att elever är delaktiga i att planera och organisera rastaktiviteter med stöd av våra rastpedagoger.
Elevråd
Som elev på Ljustadalens skola har du möjlighet att kunna påverka ditt lärande och din arbetsmiljö. Alla klasser har klassråd.
I varje klass årskurs 1-6 finns elevrådsrepresentanter som träffas kontinuerligt tillsammans, för att ta upp angelägna frågor som kommit upp i klasserna. Elevrådet träffas sedan med rektorerna några gånger per termin. Det kan också vara rektorerna som tar upp angelägna frågor med elevrådet. Vi har också speciella matråd där representanter från vår skolrestaurang deltar tillsammans med elevrepresentanter och rektorer.
Skolråd
För att göra föräldrarna delaktiga, ska skolan informera föräldrarna om skolans verksamhet. Därför måste ett lokalt skolråd eller motsvarande finnas vid varje skola. Skolrådet har en viktig roll i skolans verksamhet. Skolrådet fungerar som en rådgivande grupp för skolans utveckling. Exempel på skolrådsfrågor är val av pedagogisk inriktning, profilering och arbetsmiljö.
På Ljustadalens fritidshem utgår vi från vad individen och gruppen behöver och mår bra av. Det är många barn som ska samspela och samtidigt få möjlighet till en meningsfull fritid i trygghet.
Vi har fyra avdelningar på fritidshemmet:
Lillfritids består av elever i förskoleklass.
Storfritids består av elever i åk 1 och 2.
Fritidsklubben består av elever från åk 3 och uppåt.
Anpassad grundskolas fritids består av elever i åk 1-6.
En eftermiddag på fritidshemmet börjar alltid med mellanmål där eleverna får en paus och möjlighet att fylla på med energi. Där har vi ofta naturliga samtal om hur bland annat kost påverkar vårt mående.
Därefter går vi alltid ut. Där får eleverna utifrån behov leka, göra något lugnare, röra på sig, utforska närmiljön och se på olika årstiders olika möjligheter. En stor del går också ut på att lära sig att leka tillsammans och samspela och förstå olikheter. Kanske hittar vi också en liten skalbagge på marken och lär oss olika saker utifrån det spontana.
Det stående som alltid erbjuds efter utevistelsen är; att kunna spela både sällskapsspel och dataspel, bygga, skapa, vara kreativ och aktiv i lek och relationsskapande. Något som också är viktigt för barnets livsstil och välmående är balansen mellan aktivitet och vila. Just vila är olika för varje individ. Några kanske vill lyssna på en bok och varva ned, medan någon annan får denna vila genom att sitta och bygga lego eller genom att sitta och prata med en kompis.
Hålltider
6.30 Fritids öppnar
7.30-8.00 Frukost
13.40-14.45 Mellanmål
17.30 Fritids stänger
Kontakt
Lillfritids: (förskoleklass) , Tel: 070-190 50 37
Storfritids: (årskurs 1-2), 060-19 25 89, 070-603 96 40
Fritidsklubben: (årskurs 3-6), 070-190 78 75
Anpassad grundskola ämnesområden - fritids och skola, 073-275 14 92
Anpassad grundskola ämnen - fritids och skola, 073-270 21 32