Nyckelfria lås
Sedan 2012 finns ett politiskt beslut om nyckelfri låshantering för samtliga hemtjänstutförare och hemsjukvården för att minimera hantering av fysiska nycklar. Gäller vid alla typer av beviljade insatser hos dig.
Nyckelfria lås för hemtjänsten – vad innebär det?
Det innebär att din hemtjänstutövare kan låsa upp din ytterdörr med hjälp av en applikation i mobiltelefon som de använder i arbetet. Du som är hemtjänstkund får ett nyckelfritt lås monterat på insidan av din ytterdörr av en behörig tekniker. För att hemtjänsten ska kunna komma in i din bostad får du inte låsa med sjutillhållarlås, säkerhetskedja eller innerdörrar.
Du använder din egen nyckel som vanligt.
Personalen loggar in i en applikation (app) på sin mobiltelefon och kan via den öppna låset på din ytterdörr.
Fördelar med nyckelfritt
- Hemtjänstpersonal kan komma snabbare till dig när du larmar (om du har trygghetslarm).
- Fysiska nycklar kan tyvärr tappas bort och hamna i orätta händer. Genom att kommunens personal öppnar portar och lägenhetsdörrar via mobiltelefoner så ökar säkerheten. En mobiltelefon som tappas bort spärras omedelbart. Det krävs också 2 oberoende lösenord för att kunna öppna nyckelfria lås. Dessutom loggas alla upplåsningar med personens namn och tidpunkt. Polisen kan läsa dessa loggar vid eventuella utredningar.
Montering av nyckelfritt lås
En tekniker från Sundsvalls kommun kontaktar dig för att boka tid för installation av det nyckelfria låset på din ytterdörr. Då har du möjlighet att ställa ytterligare frågor.
Portlås
I de fall fastigheten har portlås så behöver Sundsvalls kommun installera teknik så att personalen kan öppna portarna via de mobiltelefoner de använder i tjänsten.
Varför har kommunen infört nyckelfria lås?
Det underlättar hemtjänstpersonalens arbete eftersom de då inte behöver hålla ordning på en stor mängd nycklar, eftersom de i fortsättningen kan öppna med hjälp av en kod i mobiltelefonen.
Nyckelfria lås registrerar också vem som var där, hur länge personen var där. Det innebär en bättre kontroll av att du får din hjälp enligt beslutet. Större trygghet och säkerhet för både dig och personalen alltså.
Kostar det något för mig?
Nej, det kommer inte att kosta dig någonting.
Påverkar det min hemförsäkring?
Nej, nyckelfria lås förändrar inte försäkringsskyddet (skalskyddet) i hemmet. Det befintliga låset är helt oförändrat efter installationen, vilket är extra viktigt om man har ett säkerhetslås på dörren.
Hur lång tid tar monteringen?
Det är enkelt att montera nyckelfria lås, det tar som regel bara 10 minuter. Montören kommer också att smörja upp låscylindern i din dörr så om allt går som det ska är arbetet klart på 15-20 minuter.
Hur vet jag att det är en godkänd montör som kommer hem till mig?
Montören kommer att visa en legitimation där det står att han är anställd av Sundsvalls kommun för att utföra detta arbete.
Blir det någon åverkan på min dörr?
Nej det blir ingen åverkan på dörren.
Byts låscylindern så att jag måste byta nyckel?
Nej låscylindern byts inte. Bara vredet byts ut. Det innebär att du använder din vanliga nyckel även i fortsättningen.
Passar nyckelfria lås på alla dörrar?
Ja, nyckelfria lås passar på mer än 95% av alla dörrar. Nyckelfria lås kan monteras på låskistor som normalt anses som svåra. Till exempel Assa 560, Assa 8765, Assa 310, samt Assa 2000 Evo säkerhetslås.
Vad händer om personalen tappar sin telefon?
Då spärras telefonen omgående och blir helt obrukbar.
Kan vem som helst använda låset för att komma in hos mig?
Nej, endast den personal som är planerad att gå till dig för dagen har tillgång till ditt lås.
Vad händer om det är strömavbrott eller inte finns täckning för mobiltelefonen?
Det nyckelfria låset har egen batteriförsörjning. För att öppna en dörr utrustad med nyckelfritt lås krävs varken nätspänning eller mobiltelefontäckning.
Kommer jag att få tillbaka mina nycklar från hemtjänsten sedan jag fått det elektroniska låssystemet?
Hemtjänsten kommer att ha kvar en nyckel för säkerhets skull. Den förvarar vi inlåst i ett skåp i hemtjänstlokalen. Övriga nycklar återlämnar vi till dig.
Vad händer om jag flyttar, byter hemtjänstutförare eller säger upp min hemtjänst?
Då återställer en montör från Sundsvalls kommun ditt lås till samma skick det var innan vredet byttes.
Blir det någon skillnad för mig som jag bör tänka på när jag använder låset?
Nej ditt lås kommer att fungera precis som vanligt, du låser med vredet eller med din nyckel precis som vanligt
Hur ofta måste batterierna i det nyckelfria låset bytas och vem gör det?
Det nyckelfria låset drivs av specialbatterier med lång hållbarhet. Systemet varnar cirka två månader innan det är dags att byta batteriet. Du behöver inte själv hålla koll på detta, det gör hemtjänsten. Batteribytet är enkelt och görs av personal från Sundsvalls kommun.
Kontakt
Kontakt Sundsvall
Telefon: 060-19 10 00
E-post: kontakt@sundsvall.se
Adress: Kommunhusets reception
Öppettider: Måndag-fredag 08.00-17.00
Mina sidor och e-tjänster
Logga in för att följa upp dina ärenden och ta del av de e-tjänster som Sundsvalls kommun har att erbjuda. Du loggar in med e-legitimation i form av bank-id eller mobilt bank-id. Om du saknar e-legitimation kan du beställa det via din bank eller Skatteverket.
Om e-legitimation, Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
E-tjänster för Omsorg och hjälp
- Anmälan till informationsträff för att bli god man och förvaltareLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansök/anmäl behov av Insatser inom vård och omsorgLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansöka om förvaltarfrihetsbevisLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansöka om uttag från överförmyndarspärrat kontoLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om bostadssocialt hyreskontraktLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om ekonomiskt biståndLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om ekonomiskt stöd för merkostnader vid ordinarie assistents frånvaro/sjuklönekostnadLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om LSS-insatserLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om samtycke till fördelning vid arvskifteLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om samtycke till försäljning av fastighet, bostadsrätt eller tomträttLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Ansökan om samtycke till underårig att få bedriva näringLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Avgiftsberäkning för hemtjänstLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Entledigande god man/förvaltareLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Förteckning ställföreträdarskapLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Informationssamtal ansökanLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Inkomst- och bostadsförfråganLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Intresseanmälan för frivilligt socialt arbeteLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Klagomål och synpunkter - Vård och omsorgLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Nära vård, utvecklingsidéer och projektLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Omprövning av förvaltarskapLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Oro för barn - anmälanLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Provberäkna ekonomiskt biståndLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Redogörelse för ställföreträdare för omyndigaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Redogörelse ställföreträdare för vuxnaLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Samarbetssamtal intresseanmälanLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- Sök utförare av hemtjänstLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
- UtförarportalenLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster