Avvikelsehantering Hälso- och sjukvård
Riktlinjer och rutiner kring avvikelsehantering inom hälso- och sjukvård.
När vi arbetar med människor kan vårt agerande av olika orsaker ibland innebära risker för, eller få oavsedda och svåra konsekvenser för dem vi är till för.
Riktlinje kring avvikelsehantering gäller hälso- och sjukvårdsverksamhet som utförs av både Vård- och omsorgsförvaltningen (VOF) och Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen (IAF) - det vill säga båda nämndernas verksamhetsområden från 1:a januari 2020.
En avvikelse är en händelse som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada. Även psykiska konsekvenser, som oro och otrygghet, kan räknas som skada. Fall och falltillbud är en typ av avvikelse. Andra exempel på avvikelser kan vara brister i bemötande, brister i läkemedelshanteringen, vårdrelaterade infektioner, trycksår och brister i informationsöverföring.
Syftet med avvikelsehantering är att öka kunskaperna om risker i hälso- och sjukvården och utifrån erfarenheter av negativa händelser och skador, vidta förebyggande åtgärder och därmed minska risken att avvikelsen upprepas igen.
All personal som utför hälso- och sjukvårdsuppgifter i Sundsvalls kommun har skyldighet att rapportera avvikelser.
Hur vi ska hantera avvikelser och händelseanalys beskrivs i dokumentet
Till det finns en processbeskrivning:
I Sundsvalls kommun används systemet Flexite för att rapportera och hantera avvikelser, men även fall med eller utan skador. Rutiner, länkar till Flexite, blanketter med mera finns nedan.
All personal som arbetar i Sundsvalls kommun och utförare via LOV ska rapportera avvikelser. Det finns olika roller och ansvarsområden kring avvikelsehanteringen och de beskrivs i kommunens riktlinjer.
Det finns riktlinjer som beskriver varför vi arbetar med avvikelser.
Hur du ska göra för att hantera avvikelser beskrivs i denna rutin.
Här hittar du avvikelseregistrering för HSL som kan skrivas ut om det inte är möjligt att använda sig av systemet Flexite.
Är avvikelsen ett fall ska denna fallrapport fyllas i och lämnas till leg. sjuksköterska.
Sker avvikelsen inom privat utförare ska denna blankett användas om inte åtkomst till Flexite finns.
När det gäller tillbud/avvikelser där personligt hjälpmedel är inblandat finns följande rutin att följa.
Avvikelser i vårdkedjan som berör fler vårdgivare ska användas när brister uppstår mellan vårdgivarnas verksamheter. Avvikelser är till för att säkra verksamheten och påtala brister så att dessa kan undvikas. Den som uppmärksammar en avvikelse i vårdkedjan ska skriva ner vad som hänt.
Rutin Avvikelser i Vårdkedjan
Registrera avvikelsen i modulen "Avvikelser i vårdkedjan" i Flexite. Det krävs inloggning.
Ansvarig chef får ett meddelande att Avvikelse i vårdkedjan kommit i systemet Flexite. Chefen skriver ut och hanterar avvikelsen enligt rutin nedan. Försättsmallar till respektive vårdgivare finns att ladda ner. När svaret på avvikelsen kommer tillbaka återförs det till den som skrivit avvikelsen enligt rutin.
Hantering av avvikelse som inkommer beskrivs även i rutin för handläggning av avvikelser.
Se rutin nedan samt försättsmallar för de vanligaste vårdgrannarna kommunen har.
Om brister eller fel som rör innehåll, leveranser eller annat kring apoteksdelade läkemedel ska avvikelse skickas direkt till leverantören.
Det kan vara bra att skriva en avvikelse i Flexite också, så kan svaret från leverantören skannas in i Flexite för att slutföra hanteringen.
I Sundsvalls kommun används systemet Flexite för att rapportera avvikelser, fall med eller utan skada, trycksår med flera.
Registrera avvikelser
- Kommunens egen personal med behörighet till intranätet Inloggad rapporterar via interna Flexite.
- LOV utförarna loggar in via Utförarportalen för att lägga in sina avvikelser och då gäller det den personal som de angett till samordnaren så att de finns upplagda med ett konto.
- Timvikarier som registreras in via e-tjänsten blir tillagda i en grupp som har tillgång till Samarbetsrummet ”Flexite Avvikelseregistrering” på Inloggad så de registrerar sina avvikelser där.
När du ska göra händelseanalysen finns det bra stöd från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) om utredning av allvarliga vårdskador. Det finns en detaljerad beskrivning av metoden händelseanalys med olika dokument som stöd.
Anmäl vårdskada
Vårdgivaren ska utreda och anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Denna regel kallas lex Maria.
Syfte
Vårdgivarens utrednings- och anmälningsskyldighet
Syftet med utredningen ska vara att så långt som möjligt klarlägga händelseförloppet och vilka faktorer som påverkat det, samt ge underlag för beslut om åtgärder som ska ha till ändamål att hindra att liknande händelser inträffar på nytt, eller att begränsa effekterna av sådana händelser om de inte helt går att förhindra.
Grunden är det avvikelsearbete som systematiskt ska bedrivas på enheterna, se riktlinje och rutin:
- Avvikelsehantering och systematiskt patientsäkerhetsarbete Hälso- och sjukvård, Sundsvalls kommun Pdf, 300 kB, öppnas i nytt fönster.
- Avvikelsehantering Hälso- och sjukvård, Sundsvalls kommun Pdf, 478 kB, öppnas i nytt fönster.
IVO:s ansvar när det gäller anmälningar enligt lex Maria är att granska vårdgivarens utredning. Om IVO bedömer att vårdgivarens utredning följer gällande bestämmelser avslutar IVO ärendet.
Enligt bestämmelserna i Patientsäkerhetslagen (2010:659)
- ska hälso- och sjukvårdspersonalen rapportera risker för vårdskador samt händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada till vårdgivaren
- har vårdgivaren en skyldighet att utreda händelser i verksamheten som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada
- ska vårdgivaren anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada till IVO.
Beskrivning
Hälso- och sjukvårdspersonalen rapporterar till vårdgivaren
Hälso- och sjukvårdspersonalen är skyldig att bidra till att hög patientsäkerhet upprätthålls. I detta syfte ska hälso- och sjukvårdspersonalen rapportera risker för vårdskador samt händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada till vårdgivaren.
Patient eller närstående ska underrättas om att en lex Maria-anmälan ska göras. En anmälan enligt lex Maria ska alltid innehålla en utredning.
Vårdgivaren utreder, vidtar åtgärder och anmäler
När vårdgivaren tar emot en rapport om en händelse som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada ska det rapporterade utredas. Syftet med utredningen ska vara att så långt som möjligt klarlägga händelseförloppet och vilka faktorer som påverkat det, samt ge underlag för beslut om åtgärder som ska ha till ändamål att hindra att liknande händelser inträffar på nytt, eller att begränsa effekterna av sådana händelser om de inte helt går att förhindra.
Om vårdgivaren i sin utredning kommer fram till att vårdskadan är allvarlig eller att det funnits risk för allvarlig vårdskada, ska vårdgivaren snarast anmäla detta till IVO.
Som stöd i utredningsarbetet finns material från SKR:
Privatpersoner kan inte göra lex Maria-anmälningar
Som privatperson kan man inte göra en lex Maria-anmälan. I stället kan man informera IVO eller anmäla ett klagomål till verksamheten.
Referenser
Originaldokument:
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
Riktlinje Lex Maria 2022-11-11.pdf Pdf, 169 kB. | 169 kB | 2023-07-07 14.27 |
Ikon som illustrerar filtyp | Filnamn | Filstorlek | Datum fil laddades upp |
---|---|---|---|
Rutin Lex Sarah VON 2024-05-03.pdf Pdf, 214 kB. | 214 kB | 2024-05-21 12.47 |
Kontakt
Agneta Smedberg
Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS)
Telefon: 060-19 12 26, 073-054 65 29
E-post: agneta.smedberg@sundsvall.se
Katarina Funseth
Medicinskt ansvarig rehabiliterare (MAR)
Telefon: 060-19 14 92, 073-065 40 53
E-post: katarina.funseth@sundsvall.se
Maria Bäckman
Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS)
Telefon: 060-19 21 26, 072-146 31 49
E-post: maria.backman@sundsvall.se
Ing-Britt Madsen
Verksamhetschef Hälso- och sjukvård
Telefon: 060-19 10 90
E-post: ing-britt.madsen@sundsvall.se
Jennie Marklund
Verksamhetschef Missbruk och psykisk ohälsa
Telefon: 060-19 22 88
E-post: jennie.marklund@sundsvall.se