Kontakt med hälso- och sjukvård
I kommunens särskilda boenden, i hemsjukvård och dagverksamheter har kommunen hälso- och sjukvårdsansvar.
Diarienummer: VON-2022-00044-37. Dokumentklass: Rutin. Version: 1.1.
Godkänd av: Verksamhetschef
Författare: Fysioterapeut och arbetsterapeut Kommunrehab, enhetschef Fysioterapienheten, enhetschef Arbetsterapienheten.
Sakgranskare: Medicinsk ansvarig rehabilitering.
Fastställd: 2021-04-30. Senast reviderad: 2024-01-10.
Rutin för kontakt med arbetsterapeut och fysioterapeut
Inledning
Ärenden till arbetsterapeut och fysioterapeut kan aktualiseras vid teamträffar.
När behov av rehabiliterande insatser av arbetsterapeut och fysioterapeut uppstår emellan teamträffarna ska denna rutin följas. Detta för att säkerställa att vård- och omsorgstagarens behov av åtgärder tillgodoses från arbetsterapeut och fysioterapeut.
Syfte
Likvärdig hantering av inkomna ärenden till Sundsvalls Kommunrehab.
Beskrivning
Vid aktualisering av ärenden till arbetsterapeut och fysioterapeut ska följande tillvägagångsätt användas.
I dokumentationssystem Lifecare lägger SSK/DSK upp en vårdbegäran.
Vårdbegäran
Följande måste stå med i SBAR för att ge arbetsterapeut och fysioterapeut en möjlighet att ta emot samt bedöma prioriteringsgrad av aktuellt ärende.
Situation
Problemfrågeställning/svårighet/risk väl beskriven. (Om någon annan än patienten ska kontaktas vid frågor skriv vem samt telefonnummer. Gäller det hemsjukvård skriv in patientens gatuadress.
Bakgrund
Relevant kortfattad sjukdomshistoria relaterat till problem/frågeställning.
Rekommendation
Välj frastext och välj ner vilken yrkesroll som ska ta emot ärendet. Är man osäker välj kontakt med Rehab.
Diarienummer: VON-2022-00044-12. Dokumentklass: Rutin. Version: 1.0.
Godkänd av: Ing-Britt Madsen, verksamhetschef HSL
Författare: Maria Bäckman, Gurli Edlund, Medicinskt ansvariga sjuksköterskor.
Sakgranskare: Katarina Funseth, Medicinsk ansvarig rehabiliterare.
Fastställd: 2022-05-11. Senast reviderad: 2022-05-11.
Kontakt med sjuksköterska SÄBO
Bakgrund
Det ligger inom varje sjuksköterskas yrkesansvar att ta ställning till när en patient kan behöva vårdinsatser av läkare och när patientens tillstånd kräver att information/rapport ska ges till annan personal och närstående.
Syfte
Syftet med denna riktlinje är att:
- patienten ska få läkarbehandling om hälsotillståndet kräver det,
- baspersonalen ska ha kännedom om hur de ska kontakta sjuksköterska när patientens tillstånd förändras,
- all personal ska veta hur närstående ska kontaktas när patientens tillstånd förändras. Sker på uppdrag av sjuksköterska,
- lokala rutiner för hur sjuksköterska ska kontaktas ska finnas och vara kända på respektive enhet.
Ansvar
Enhetschefen ansvarar för att den här rutinen är känd samt att tydliga kontaktvägar och telefon- nummer är kända för baspersonal. Enhetschefen ansvarar för att kontaktvägar är uppdaterade.
Vård- och omsorgstagaren har en pärm med aktuella dokument om den dagliga vården och omsorgen, där signeringslistor/läkemedelslista/vårdplaner finns.
I den ska även beslut om förhandsplanerad vård finnas med beslut om HLR ska finnas tydligt angivet.
Kontakt med sjuksköterska
När en patients fysiska eller psykiska tillstånd förändrats, eller om patienten har fallit, ska kommunens sjuksköterska alltid kontaktas.
Sjuksköterska ska alltid kontaktaktas vid osäkerhet kring:
- läkemedelshantering
- hur en hälso- och sjukvårdsuppgift ska utföras
- före läkemedel vid behov ska ges till patient
Läkarkontakt
Efter att sjuksköterska kontaktats ska hen ta ställning till om patienten behöver en läkarbedömning eller om annan åtgärd ska utföras.
Utgångspunkten är att sjuksköterskan ska bedöma patienten på plats, särskilt efter fall. Om sjuksköterskan bedömer att hen inte behöver göra hembesök ska personalen instrueras om fortsatt åtgärd och hur uppföljning ska ske.
Symtomkollen och falluppföljning bör användas.
Sjuksköterskan kan uppdra åt baspersonal att ringa 112 för ambulanstransport till sjukhus.
Information till närstående
När en patients tillstånd förändras eller när en patient avlider har sjuksköterskan eller läkaren ansvar för att närstående/god man underrättas så snart som möjligt om ingen annan överenskommelse finns.
Sjuksköterskan har alltid huvudansvaret i kommunen om hur information ska ges och vem som ska kontakta närstående/god man.
Närstående kan ha olika önskemål om när de vill bli kontaktade vid förändringar och vid händelser som kan komma att påverka hälsotillståndet, exempelvis vid fall. Det är viktigt att det är känt och dokumenterat i hälso- och sjukvårdsjournalen vid vilka situationer och hur de önskar information. Ska även vara dokumenterat i vård- och omsorgstagarpärmen.
Vid dödsfall
När en patient avlider ska alltid en sjuksköterska kontaktas.
OBS! Vid akuta tillstånd eller situationer ring 112. Ring därefter sjuksköterska.
Information till närstående
När en vård- och omsorgstagares tillstånd försämras ska personalen omedelbart kontakta närstående/god man, om samtycke finns och om inget annat är överenskommet.
Tillsyn
Om vård- och omsorgstagarens tillstånd är allvarligt förändrat ska hen inte lämnas ensam.
Dokumentation
Sjuksköterskan dokumenterar i Hälso- och sjukvårdsjournalen och baspersonalen på blanketten ”Rapport HSL”.
Diarienummer: VON-2022-00044-37. Dokumentklass: Rutin. Version: 1.1.
Godkänd av: Verksamhetschef Hälso-och sjukvård
Författare: Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS), Medicinsk ansvarig för rehabilitering (MAR).
Fastställd: 2022-05-11. Senast reviderad: 2024-03-07.
Kontakt med sjuksköterska Ordinärt boende
Bakgrund
Det ligger inom varje sjuksköterskas yrkesansvar att ta ställning till när en patient kan behöva vårdinsatser av läkare och när patientens tillstånd kräver att information/rapport ska ges till annan personal och närstående.
Syfte
Syftet med denna riktlinje är att:
- patienten ska få läkarbehandling om hälsotillståndet kräver det,
- vård och omsorgspersonalen ska ha kännedom om hur de ska kontakta sjuksköterska när patientens tillstånd förändras,
- all personal ska veta hur närstående ska kontaktas när patientens tillstånd förändras. Sker på uppdrag av sjuksköterska,
- lokala rutiner för hur sjuksköterska ska kontaktas ska finnas och vara kända på respektive enhet.
Ansvar
Enhetschefen ansvarar för att den här rutinen är känd samt att tydliga kontaktvägar och telefonnummer är kända för vård och omsorgspersonal. Enhetschefen ansvarar för att kontaktvägar är uppdaterade.
Kommunen har hälso- och sjukvårdsansvar för de som bor i ordinärt boende och får hemsjukvårdsinsatser av kommunen.
Kommunens distriktssköterskor i hemsjukvården har även ansvar att utföra oplanerade hembesök på uppdrag av 1177 hos patienter som inte är hemsjukvårdspatienter.
Vård- och omsorgstagaren har en pärm med aktuella dokument om den dagliga vården och omsorgen, där signeringslistor/läkemedelslista/vårdplaner finns.
I de fall det finns förhandsplanerad vård ska även beslut om HLR finnas tydligt angivet.
Kontakt med sjuksköterska
Vård och omsorgstagare har inte hemsjukvårduppdrag
Vård- och omsorgstagare som inte har hemsjukvård ska få hjälp av personal att kontakta HC/VC eller 1177 då hälsotillståndet kräver kontakt enligt lokal rutin.
Vård och omsorgstagare har hemsjukvårduppdrag
Om vård- och omsorgstagare har hemsjukvård ska personal alltid kontakta sjuksköterska:
- vid fall (fall ska rapporteras som avvikelse i avvikelsesystemet när vård och omsorgstagaren har hemsjukvårdsinsats),
- vid förändrat hälsotillstånd, fysiskt eller psykiskt,
- vid osäkerhet vid läkemedelshantering,
- vid osäkerhet hur en hälso- och sjukvårdsuppgift ska utföras,
- innan vid behovsläkemedel kan ges till patient.
Läkarkontakt
Efter att sjuksköterska kontaktats ska hen ta ställning till om patienten behöver en läkarbedömning eller om annan åtgärd ska utföras.
Utgångspunkten är att sjuksköterskan ska bedöma patienten på plats, särskilt efter fall. Om sjuksköterskan bedömer att hen inte behöver göra hembesök är det särskilt viktigt att personalen instrueras om fortsatt åtgärd och hur uppföljning ska ske.
Symtomkollen bör användas vid kontakt men sjuksköterska.
Falluppföljning görs enligt rutin.
Sjuksköterskan kan uppdra åt vård och omsorgspersonal att ringa 112 för ambulanstransport till sjukhus.
Information till närstående
När en vård-och omsorgstagare, som har hemsjukvård och tillståndet förändras eller när hen avlider, har sjuksköterskan eller läkaren ansvar för att närstående/god man underrättas så snart som möjligt om ingen annan överenskommelse finns.
Sjuksköterskan har alltid huvudansvaret i kommunen om hur information ska ges och vem som ska kontakta närstående/god man.
Närstående kan ha olika önskemål om när de vill bli kontaktade vid förändringar och vid händelser som kan komma att påverka hälsotillståndet. Det är viktigt att det är känt och dokumenterat i hälso- och sjukvårdsjournalen vid vilka situationer och hur de önskar information. Det ska även vara dokumenterat i brukarpärmen.
Vid dödsfall
När en vård-och omsorgstagare avlider ska alltid en sjuksköterska kontaktas.
För personer som bor i ordinärt boende och inte har kommunal hemsjukvård ansvarar regionens primärvård för omhändertagandet. Personal ska då kontakta 1177 i samband med att en person avlidit.
Kontakt med sjukvården
I samråd med vård- och omsorgstagaren ska personalen vid behov hjälpa den enskilde att kontakta sjukvården, exempelvis ringa sjukvårdsrådgivningen telefonnummer: 1177.
Om hen inte själv kan tala med sjukvårdsrådgivningen kan personalen vid behov ringa 1177 för rådgivning.
Vård- och omsorgstagare som är beviljade exempelvis hemtjänst eller larm kan ringa/larma vid behov till kommunens personal.
OBS! Vid akuta tillstånd eller situationer ring 112.
Ring därefter sjuksköterska om hen har hemsjukvård.
Information till närstående
När en vård- och omsorgstagares hälsotillstånd försämras ska personalen omedelbart kontakta närstående/god man, om samtycke finns och om inget annat är överenskommet.
Tillsyn
Om vård- och omsorgstagarens hälsotillstånd är allvarligt förändrat ska hen inte lämnas ensam.
Dokumentation
Sjuksköterskan dokumenterar i Hälso- och sjukvårdsjournalen och vård- och omsorgspersonalen på blanketten ”Rapport HSL"
Om vårdpersonalen använder SBAR för att strukturera samtalen minskar riskerna för att information glöms bort eller misstolkas – vilket minskar risken för vårdskador
S = situation
- Presentation av dig själv med
- namn,
- titel,
- område
- Presentation av vårdtagaren med
- namn,
- ållder
- personnummer
- adress.
- Vad är anledning till kontakten?
B = bakgrund
- Kort relevant sjukhistoria,
- pågående ohälsoproblem,
- pågående vård- och omsorgsplan,
- aktuell läkemedelslista,
- eventuell ADL,
- eventuella allergier,
- smittorisk.
A = aktuellt tillstånd
- Beskriv och rapportera fakta om nuläget gällande allmäntillståndet: Det kan vara
- temperatur (feber),
- puls,
- blodtryck,
- andningsfrekvens,
- medvetandegrad samt eventuellt
- blodsocker.
- temperatur (feber),
- Vid buksmärta är det viktigt att veta om vårdtagaren kan kissa och utesluta eventuell förstoppning.
- Vid fall/skelettskada: felställning, smärta vid förflyttning.
- Ge en rimlig tolkning av problemet.
R = rekommendation
- Jag vill ha hjälp med bedömning, behandling, ordination eller hembesök av sjuksköterska för bedömning av patientens ohälsa.
- Avsluta med att bekräfta åtgärden.
- Är vi överens om vad som ska göras?
- Finns fler frågor?
För att underlätta kontakt och samtal mellan personal och sjuksköterska när en person i särskilda boenden eller hemsjukvård blivit akut sjuk, fallit eller på annat sätt fått försämrad hälsa kan Symtomkollen underlätta samtalet och beslut om åtgärder.
Symtomkollen ska finnas i fysisk form på alla arbetsplatser för personal att använda men kan även läsas digitalt
Ha alltid Symtomkollen till hands när sjuksköterska ska kontaktas.
Sjuksköterska ska alltid kontaktas:
- om en patients fysiska eller psykiska tillstånd försämras,
- om patienten har fallit,
- om osäkerhet finns kring läkemedelshantering,
- om osäkerhet finns kring hur en hälso- och sjukvårdsuppgift ska utföras och alltid
- före läkemedel vid behov ska ges till patient.
Problem att nå sekundärjouren?
Vid problem att nå sekundärjouren hos RVN kan sjuksköterska ringa 1177 och få uppgifter om hur kontakt fås med ansvarig läkare.
Kontakt
Agneta Smedberg
Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS)
Telefon: 060-19 12 26, 073-054 65 29
E-post: agneta.smedberg@sundsvall.se
Katarina Funseth
Medicinskt ansvarig rehabiliterare (MAR)
Telefon: 060-19 14 92, 073-065 40 53
E-post: katarina.funseth@sundsvall.se
Maria Bäckman
Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS)
Telefon: 060-19 21 26, 072-146 31 49
E-post: maria.backman@sundsvall.se
Ing-Britt Madsen
Kontaktperson God och nära vård, Verksamhetschef Hälso- och sjukvård
Telefon: 060-19 10 90
E-post: naravard@sundsvall.se